Introductie: The Live Coaches over wie ze zijn, wat ze doen en hun visie

S2 Martijn Mulder (live onderzoeker) over wat de wetenschap jou als artiest kan leren over live optreden.


Waarom gaan we eigenlijk naar concerten? Op welke drie manieren beleven mensen concerten? Waarom werken spontane momenten tijdens concerten zo goed? En hoe helpen deze inzichten jou om van je optreden een ervaring te maken?


In deze eerste aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over wat je als artiest kunt leren van de wetenschap. Dat doen we met live onderzoeker
Martijn Mulder.


Martijn doet onderzoek naar livemuziek binnen het project
POPLIVE aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij onderzoekt hoe podia en festivals werken, hoe livemuziek in Nederland zich ontwikkelt, waarom mensen concerten en festivals bezoeken en hoe die bezoekers concerten beleven. Daarnaast werkt hij als hoofddocent Leisure & Events aan Willem de Kooning Academie Rotterdam, waar hij zich met name richt op bezoekersbeleving bij live-events. Martijn schreef het boek Leisure!, geeft advies over cultuursubsidies en zit in het bestuur van poppodium Mezz in Breda.


We bespreken waarom mensen eigenlijk naar concerten gaan, op welke 3 manieren bezoekers concerten beleven, hoe dat kan verklaren waarom mensen zo vaak door concerten heen praten of op hun telefoon zitten, waarom spontane momenten in shows zo goed werken en natuurlijk hoe al deze inzichten jou als artiest kunnen helpen om jouw ultieme live ervaring te maken.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenbur

Introductie:

The Live Coaches

Wie zijn The Live Coaches? Wat doen ze precies? En vanuit welke visie doen ze dat?

2024, nieuw jaar, nieuwe introductie!

Onze allereerste aflevering was een introductie-aflevering, maar omdat die alweer een paar jaar oud is en er sindsdien een hoop is gebeurd, praten we je in deze aflevering bij over waar we nu staan.

De perfecte plek om te beginnen met luisteren als je ons nog niet kent, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar wie we zijn, wat we precies doen en wat onze visie nu is.

Alles wat je over ons zou moeten weten in 45 minuten.

Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check deze pagina voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en onze website voor meer info over onze coaching en workshops!

Ready? Let’s go!

The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenburg

Martijn Mulder

S2 Martijn Mulder (live onderzoeker) over wat de wetenschap jou als artiest kan leren over live optreden.


Waarom gaan we eigenlijk naar concerten? Op welke drie manieren beleven mensen concerten? Waarom werken spontane momenten tijdens concerten zo goed? En hoe helpen deze inzichten jou om van je optreden een ervaring te maken?


In deze eerste aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over wat je als artiest kunt leren van de wetenschap. Dat doen we met live onderzoeker
Martijn Mulder.


Martijn doet onderzoek naar livemuziek binnen het project
POPLIVE aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij onderzoekt hoe podia en festivals werken, hoe livemuziek in Nederland zich ontwikkelt, waarom mensen concerten en festivals bezoeken en hoe die bezoekers concerten beleven. Daarnaast werkt hij als hoofddocent Leisure & Events aan Willem de Kooning Academie Rotterdam, waar hij zich met name richt op bezoekersbeleving bij live-events. Martijn schreef het boek Leisure!, geeft advies over cultuursubsidies en zit in het bestuur van poppodium Mezz in Breda.


We bespreken waarom mensen eigenlijk naar concerten gaan, op welke 3 manieren bezoekers concerten beleven, hoe dat kan verklaren waarom mensen zo vaak door concerten heen praten of op hun telefoon zitten, waarom spontane momenten in shows zo goed werken en natuurlijk hoe al deze inzichten jou als artiest kunnen helpen om jouw ultieme live ervaring te maken.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenbur


Introductie:

The Live Coaches

Wie zijn The Live Coaches? Wat doen ze precies? En vanuit welke visie doen ze dat?

2024, nieuw jaar, nieuwe introductie!

Onze allereerste aflevering was een introductie-aflevering, maar omdat die alweer een paar jaar oud is en er sindsdien een hoop is gebeurd, praten we je in deze aflevering bij over waar we nu staan.

De perfecte plek om te beginnen met luisteren als je ons nog niet kent, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar wie we zijn, wat we precies doen en wat onze visie nu is.

Alles wat je over ons zou moeten weten in 45 minuten.

Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check deze pagina voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en onze website voor meer info over onze coaching en workshops!

Ready? Let’s go!

The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenburg


Beluister hier aflevering S2

met Martijn Mulder over de wetenschap achter live optreden

In de aflevering 'S2 Martijn Mulder' hebben we het met live onderzoeker Martijn Mulder over wat de wetenschap jou als artiest kan leren over live optreden. Waarom gaan we eigenlijk naar concerten? Op welke drie manieren beleven mensen concerten? Waarom werken spontane momenten tijdens concerten zo goed? En hoe helpen deze inzichten jou om van je optreden een ervaring te maken?

Veel luisterplezier!

Beluister hier onze

introductie aflevering

Luister hier onze nieuwe introductie aflevering over wie wij zijn, wat wij doen en over onze visie! Deze aflevering biedt een helder inkijkje in de afgelopen 3 jaar van The Live Coaches.

Veel luisterplezier!

S2 Martijn Mulder (live onderzoeker) over wat de wetenschap jou als artiest kan leren over live optreden.


Waarom gaan we eigenlijk naar concerten? Op welke drie manieren beleven mensen concerten? Waarom werken spontane momenten tijdens concerten zo goed? En hoe helpen deze inzichten jou om van je optreden een ervaring te maken?


In deze eerste aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over wat je als artiest kunt leren van de wetenschap. Dat doen we met live onderzoeker
Martijn Mulder.


Martijn doet onderzoek naar livemuziek binnen het project
POPLIVE aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij onderzoekt hoe podia en festivals werken, hoe livemuziek in Nederland zich ontwikkelt, waarom mensen concerten en festivals bezoeken en hoe die bezoekers concerten beleven. Daarnaast werkt hij als hoofddocent Leisure & Events aan Willem de Kooning Academie Rotterdam, waar hij zich met name richt op bezoekersbeleving bij live-events. Martijn schreef het boek Leisure!, geeft advies over cultuursubsidies en zit in het bestuur van poppodium Mezz in Breda.


We bespreken waarom mensen eigenlijk naar concerten gaan, op welke 3 manieren bezoekers concerten beleven, hoe dat kan verklaren waarom mensen zo vaak door concerten heen praten of op hun telefoon zitten, waarom spontane momenten in shows zo goed werken en natuurlijk hoe al deze inzichten jou als artiest kunnen helpen om jouw ultieme live ervaring te maken.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenbur

Vincent de Raad

& Melanie Esther

Wij geloven dat elke artiest een eigen verhaal heeft en deze op een unieke manier kan vertalen naar een live ervaring. Door je verhaal te verwerken in alle elementen van live, kun je je doelgroep meenemen in jouw belevingswereld en ze écht raken.


Wij zijn samen The Live Coaches gestart om kennis over live performance te delen met artiesten en hen in deze ontwikkeling te coachen. We staan te popelen om hier met jou aan te werken!


Vincent speelt basgitaar en toetsen, heeft opgetreden door heel Europa en doorliep de hele Nederlandse talentketen. All the way, van Kunstbende en Popsport tot de Popronde en De Wereld Draait Door.


Melanie Esther is Artist Branding en Social Media Coach en werkte o.a. met Typhoon, Blanks en tal van andere artiesten aan het vinden en vertellen van hun unieke verhaal. Ook geeft ze haar eigen keuzevak aan het Conservatorium van Amsterdam Pop.


Via onze podcast luister je mee naar ons onderzoek en hoor je de kennis en ervaring die normaal alleen beschikbaar zijn voor de artiesten met veel middelen en grote teams. 


Via onze website vind je transcripties van onze gesprekken en links en informatie over alle voorbeelden die voorbij komen.


En via coaching sessies, workshops en masterclasses delen we onze belangrijkste inzichten toegespitst op jouw persoonlijke uitdagingen.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Klik dan hieronder.


Beluister hier onze

introductie aflevering

Luister hier onze nieuwe introductie aflevering over wie wij zijn, wat wij doen en over onze visie! Deze aflevering biedt een helder inkijkje in de afgelopen 3 jaar van The Live Coaches.

Veel luisterplezier!

Show notes

[01:42] Welkom & introductie


[03:09] Voorstellen: wie zijn Vincent en Melanie?


[08:54] Het ontstaan van The Live Coaches _ waar is het begonnen? Wat was de motivatie om dit te gaan doen?


[11:05] The Instagrammable Concert


[14:45] Hoe we begonnen


[16:55] Waar we nu staan met The Live Coaches (januari 2024)


[15:00] Onze visie / de visie van The Live Coaches.


[18:54] Het verschil tussen “Performance Coaching” en “Live Coaching”


[20:04] Onze visie


[28:35] Wat bedoelen we met “een verhaal”?


[34:13] De eerste twee podcastseizoenen in een notendop


[38:37] Waarom je ons op Instagram zou moeten volgen


[39:35] Waar we nu mee bezig zijn en waar The Live Coaches heen gaat


[45:37] Afsluiting

Show notes

Show Notes

 

[03:45] Wat was het POPLIVE onderzoek?

 

[06:26] Martijn’s perspectief op live.

 

[07:32] Wat maakt onderzoek naar live ervaringen interessant?


[09:22] Wat is de meerwaarde hiervan voor artiesten?


[13:13] Waarom bezoeken mensen concerten?


[19:00] Alles wat schaars is heeft waarde.


[21:35] Hoe kun je als ‘kleine’ artiest publiek overtuigen dat jouw live ervaring nét zo veel waard kan zijn als die van een ‘grote artiest’ als Harry Styles?


[23:59] Wat is de bezoekersbeleving en hoe onderzoek je die?


[29:03] Op welke 3 verschillende manieren beleven mensen concerten?


[33:25] Hoe de verschillende manieren waarop mensen concerten beleven, verklaren waarom mensen hun telefoon gebruiken of met elkaar praten tijdens concerten.


[35:00] Wat heb je als artiest aan het inzicht dat mensen concerten op verschillende manieren beleven?


[37:31] De formalisatie van de live beleving.


[40:46] (Geregisseerde) spontaniteit: spontane momenten blijven je publiek bij. 


[42:45] Waarom dezelfde trucs krachtiger kunnen zijn als je ze als ‘kleine’ act doet dan als een ‘grote’ act ze doet.


[44:55] De invloed van de locatie waar je speelt op hoe je publiek je show ervaart.


[53:41] Wat is een concert?


Vincent de Raad

& Melanie Esther

Wij geloven dat elke artiest een eigen verhaal heeft en deze op een unieke manier kan vertalen naar een live ervaring. Door je verhaal te verwerken in alle elementen van live, kun je je doelgroep meenemen in jouw belevingswereld en ze écht raken.


Wij zijn samen The Live Coaches gestart om kennis over live performance te delen met artiesten en hen in deze ontwikkeling te coachen. We staan te popelen om hier met jou aan te werken!


Vincent speelt basgitaar en toetsen, heeft opgetreden door heel Europa en doorliep de hele Nederlandse talentketen. All the way, van Kunstbende en Popsport tot de Popronde en De Wereld Draait Door.


Melanie Esther is Artist Branding en Social Media Coach en werkte o.a. met Typhoon, Blanks en tal van andere artiesten aan het vinden en vertellen van hun unieke verhaal. Ook geeft ze haar eigen keuzevak aan het Conservatorium van Amsterdam Pop.


Via onze podcast luister je mee naar ons onderzoek en hoor je de kennis en ervaring die normaal alleen beschikbaar zijn voor de artiesten met veel middelen en grote teams. 


Via onze website vind je transcripties van onze gesprekken en links en informatie over alle voorbeelden die voorbij komen.


En via coaching sessies, workshops en masterclasses delen we onze belangrijkste inzichten toegespitst op jouw persoonlijke uitdagingen.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Klik dan hieronder.

Meer over ons

Show notes

[01:42] Welkom & introductie


[03:09] Voorstellen: wie zijn Vincent en Melanie?


[08:54] Het ontstaan van The Live Coaches _ waar is het begonnen? Wat was de motivatie om dit te gaan doen?


[11:05] The Instagrammable Concert


[14:45] Hoe we begonnen


[16:55] Waar we nu staan met The Live Coaches (januari 2024)


[15:00] Onze visie / de visie van The Live Coaches.


[18:54] Het verschil tussen “Performance Coaching” en “Live Coaching”


[20:04] Onze visie


[28:35] Wat bedoelen we met “een verhaal”?


[34:13] De eerste twee podcastseizoenen in een notendop


[38:37] Waarom je ons op Instagram zou moeten volgen


[39:35] Waar we nu mee bezig zijn en waar The Live Coaches heen gaat


[45:37] Afsluiting

Links

Links

Hieronder vindt je een lijst van alles wat we bespreken in de podcast.

Klik op de term voor meer informatie.


Connect met The Live Coaches:

Instagram: https://www.instagram.com/thelivecoaches/

Spotify: https://open.spotify.com/show/5NU1O8CJCRnOeORUmYx7QX?si=e678d8848a364d54 

Website: http://www.thelivecoaches.nl 

 

Melanie Esther: Instagram / website

        https://www.instagram.com/xmelanieesther/

        https://www.melanie-esther.nl

 

Vincent de Raad: Instagram / website

        https://www.instagram.com/vincentderaad/

        https://www.vincentderaad.com


Kunstbende (talentorganisatie)

https://www.kunstbende.nl/over-kunstbende 


Popsport (talentorganisatie)

https://popsport.nl/wat-is-popsport/ 


Rockacademie (opleiding)

https://rockacademie.nl


Popronde (evenement)

https://www.popronde.nl/popronde


De Wereld Draait Door (tv-programma)

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Wereld_Draait_Door


Blanks (artiest)

https://www.wearephonic.com/artists/blanks/


Typhoon (artiest)

https://www.mctyphoon.nl


Conservatorium van Amsterdam (CVA)(opleiding)

https://www.conservatoriumvanamsterdam.nl/pop/ 


The Instagrammable Concert (concept)

https://www.rollingstone.com/music/music-features/instagram-concert-design-social-media-719042/ 


Wisseloord Studios (opnamestudio)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisseloordstudio%27s 


Shawn Mendes (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Shawn_Mendes


The 1975 (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/The_1975 


Imagine Dragons (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Imagine_Dragons 


Tyler, the Creator (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tyler,_the_Creator


Inholland Conservatorium (opleiding)

https://www.inholland.nl/conservatorium-haarlem/ 


ArtEZ Conservatorium (opleiding)

https://www.artez.nl/opleidingen/bachelor/popacademie 


Codarts (opleiding)

https://www.codarts.nl/onderwijs/bacheloropleidingen/pop/opleiding/ 


De Grote Prijs van Rotterdam (talenttraject en wedstrijd)

https://groteprijsrotterdam.popunie.nl/over/ 


Pop in Limburg (talentorganisatie)

https://frieslandpop.nl/over-ons/ 


Friesland Pop (talentorganisatie)

https://frieslandpop.nl/over-ons/ 


Pop Groningen (talentorganisatie)

https://popgroningen.nl/popgroningen/ 


AFAS Live (venue)

https://nl.wikipedia.org/wiki/AFAS_Live


Ziggo Dome (venue)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziggo_Dome


Paradiso (venue)

https://www.paradiso.nl/info/over-ons 


Freek Ros (lichtontwerper)

Instagram: https://www.instagram.com/fros_oplichters/

Twitter: https://twitter.com/oplichters

Website: http://oplichters.de


De Staat (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Staat_(band)


Kyteman (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kyteman


Alpha Tent (venue)

https://www.npo3fm.nl/nieuws/lowlands/2cb751ac-6c21-4789-b813-14f35ae9fc2e/even-testen-wat-is-de-beste-plek-om-te-staan-in-de-nieuwe-alpha 


https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=41168
 


The Live Coaches podcastseizoen 1 (podcast)

https://thelivecoaches.nl/over-the-live-coaches-podcast 


The Live Coaches podcastseizoen 2 (podcast)

https://thelivecoaches.nl/seizoen2 


Atze de Vrieze (muziekjournalist)

Instagram: https://www.instagram.com/atzedevrieze/?hl=nl
Twitter: https://twitter.com/atzedevrieze 

Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Atze_de_Vrieze

3voor12: https://3voor12.vpro.nl/auteur~f04d333d-d9a7-4400-bade-f8c5b0925395~atze-de-vrieze~.html


3voor12 (journalistiek platform)

https://3voor12.vpro.nl/service/overzicht/faq.html 


Martijn Mulder (socioloog)

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/martijn-mulder-leisure/ 

Website: https://martijnmulder.com/over-martijn/ 


Dramaturgie (theater leer, expertise)

https://vonn.be/wat-is-dramaturgie/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dramaturgie


Camiel Meiresonne (artiest) / Son Mieux (artiest)

Instagram: https://www.instagram.com/son.mieux/ 

Spotify: https://open.spotify.com/artist/1BCBAzjX8J0qpvNTPRDCLc?si=RDpuH6aPT_y0Onl7Ir_C9Q 

Facebook: https://www.facebook.com/sonmieux/?locale=nl_NL 

Website: https://sonmieux.com/ 

Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Son_Mieux 


TivoliVredenburg (venue)

https://www.tivolivredenburg.nl/over/ 


Studio Pandora (podcaststudio)

https://www.tivolivredenburg.nl/studiopandora/ 


Meer info over coachings, workshops en masterclasses:

https://thelivecoaches.nl/wat-the-live-coaches-doen 

https://thelivecoaches.nl/veelgestelde-vragen 


No Man’s Land (muziekconferentie)

https://enternomansland.nl/artikelen/#conferentie 


Eurosonic Noorderslag (ESNS) (muziekconferentie & showcase festival)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurosonic


Stuur ons hier een DM:

https://www.instagram.com/thelivecoaches/


Stuur ons hier een mail:

https://thelivecoaches.nl/contact 

info@thelivecoaches.nl 

Introductie The Live Coaches – TRANSCRIPT


Melanie: [00:00] Dat verhaal is voor jezelf ook heel erg een houvast van wat ga ik daar doen? Hoe moet ik me kleden? Wat moet ik zeggen? Hoe moet het podium eruitzien? Dat kan je allemaal baseren op dat verhaal. Wij noemen dat "Live Belofte". Dat is eigenlijk de ervaring die je het publiek wil geven. Dus ja, dat gaat je helpen bij het maken van al die keuzes in het proces van het maken van de show. 


En daar, daar komt het uiteindelijk allemaal op neer van: welke ervaring wil je geven? Hoe ga je dat doen? En hoe ziet dat er uiteindelijk dan vervolgens uit op het echte moment van de show? En ja, daar in dat hele proces, helpen we artiesten. Daar helpt de podcast bij. Daar helpen onze workshops bij. Coachings. Om daar echt mee aan de slag te gaan en niet zomaar maar op het podium te gaan staan.


Tune: [00:45]


Hey!


Ik ben Vincent de Raad en ik ben Melanie Esther en wij zijn 'The Live Coaches.' Wij coachen artiesten in het vertalen van hun unieke verhaal naar een live ervaring op het podium.


In onze podcast gaan wij in gesprek met experts van voor en achter de schermen uit de live muziekindustrie. We bieden je nieuwe kennis, inzichten en meteen toepasbare tips om van je optreden een ervaring te maken!


Check onze insta @thelivecoaches voor foto’s en video’s van alle voorbeelden die voorbijkomen en ga naar www.thelivecoaches.nl voor shownotes, transcripts en meer info over onze coaching en workshops.


Ready? Let’s go!


Vincent: [01:42] Hey! Leuk dat je luistert naar The Live Coaches. De podcast voor artiesten die van hun optreden een ervaring willen maken. Ja, welkom!

 

Melanie: [01:50] Welkom.

 

Vincent: [01:50] Bij deze nieuwe introductie aflevering.

 

Melanie: [01:53] Yes!

 

Vincent: [01:54] Het is inmiddels meer dan twee jaar geleden dat wij onze vorige introductie podcast opnamen. Waarin we vertellen wie we zijn, wat we doen en waarom we dit doen. En er is inmiddels zoveel gebeurd dat we dachten: het is tijd voor een nieuwe. Een update.

 

Melanie: [02:11] Ja. Het is tijd voor een nieuwe update.  De allereerste podcast die we ooit uitbrachten was in september 2021 en dat was een introductie aflevering. Maar inmiddels zijn we natuurlijk al meer dan twee jaar verder en we vonden het wel een goed moment om jullie eens eventjes bij te praten hierover.

 

Vincent: [02:26] Ja, dus dat gaan we vandaag allemaal doen. Dit is eigenlijk de introductie aflevering twee punt nul. We gaan in principe een beetje dezelfde punten afwerken. Waar gaan we het vandaag allemaal over hebben? We gaan even onszelf opnieuw voorstellen. Wie zijn we nu eigenlijk? The Live Coaches, Vincent en Melanie. Waar komen we vandaan? Hoezo zijn we hier eigenlijk mee begonnen? Hoezo doen we dit eigenlijk?

 

We gaan je vertellen waar we mee bezig zijn. Waarom we dit zo belangrijk vinden. En we gaan, ja, ook een stukje vertellen over onze ambities en waar we graag heen willen. En ook hoe je eventueel met ons kunt samenwerken bijvoorbeeld. Daar hebben we normaal in de podcast, als we met gasten praten, niet echt de ruimte voor om dat zo zeer te bespreken, dus het leek ons goed om even een aparte aflevering weer opnieuw hierover op te nemen als een soort update daarop.

 

Melanie: [03:09] Ja. Laten we beginnen met onszelf voorstellen. Vincent, wie ben je en wat doe je?

 

Vincent: [03:14] Ja. Mijn naam is Vincent de Raad. Ik ben van oorsprong muzikant. Bassist en toetsenist en backing vocalist. Ik heb als tiener eigenlijk de hele talentketen in Nederland wel een beetje doorlopen. Vanaf dat ik dertien was, deed ik mee aan de Kunstbende, Popsport. Ik heb op de Rockacademie gezeten, ik heb de Popronde gespeeld, helemaal tot aan De Wereld Draait Door. Inmiddels heb ik ook het genoegen gehad om door heel Europa op te treden. Dus dat is wat ik eigenlijk voornamelijk heel veel heb gedaan. Ik heb ook evenementen georganiseerd, ik heb lesgegeven.

 

Melanie: [03:49] Je treedt nog steeds op ook.

 

Vincent: [03:50] Ik treed ook nog steeds op. Ja zeker. Ja, ik denk vijftig of zestig keer per jaar dat ik nog steeds ook met een gitaar om mijn nek sta. En dat is, ja, ik vertel dat er ook altijd een beetje bij als wij workshops of masterclasses geven om een beetje aan te geven waar ik ook - met welk perspectief ik eigenlijk The Live Coaches in ga en waar vanuit ik praat. Dus ik praat echt vanuit het perspectief van iemand die met artiesten van jongs af aan in repetitieruimtes heeft gestaan, die dromen ook zelf heeft gehad. En...

 

Melanie: [04:20] You've been there.

 

Vincent: [04:21] Ja, pretty much. Ja, ik snap heel goed hoe het is om die droom na te jagen, om muzikant te zijn. He? Om de auto weer in en uit te laden en met die zware spullen in de trein te gaan of whatever. Dus dat is ook echt het perspectief wat ik met The Live Coaches neem. En ook - daar gaan we het zo over hebben - waar dit dan vandaan komt. Maar The Live Coaches is voor mij ook een gevolg daarvan. Zeg maar dit, dít, The Live Coaches is iets wat ik miste, wat ik niet had als jonge muzikant. Dus dit is eigenlijk vanuit daar ook een beetje begonnen voor mij. Een soort van scratch your own itch. Dat ik dacht van: ja dit is er niet, volgens mij is dit ontzettend belangrijk om te doen. En toen zijn we dat uiteindelijk samen gaan doen.

 

Melanie: [05:07] Mooie cliffhanger!

 

Vincent: [05:09] Ja.

 

Melanie: [05:10] Al een beetje. En je onderzoekt heel veel. Je leest heel veel, je luistert veel podcasts, je bekijkt veel. Dat is ook wel echt een kant die jij The Live Coaches heel erg brengt.

 

Vincent: [05:22] Ja, ja, ik vind het altijd wel. Ik vind dat als je dan iets doet, dat je het eigenlijk ook echt goed moet doen. En ik vind het ook echt leuk om dingen echt te leren begrijpen. En van alle kanten te zien. En dat komt in de podcast terug dat we met heel veel verschillende mensen willen praten die ik - ik research die gesprekken ook ontzettend veel. Ik ben echt een paar dagen ben ik echt bezig om alle interviews die iemand heeft gedaan te luisteren en te kijken en te lezen, om de shows te checken, voor zover we dat kunnen gaan we ook fysiek naar de shows toe van de artiesten waarmee we praten of van de mensen die achter de schermen met bepaalde artiesten werken. Om maar een zo goed mogelijk beeld te krijgen en dat gesprek dan binnen te gaan en dan echt, ja, vragen te stellen die ertoe doen. Ik hou niet van oppervlakkigheid en ik wil ook wel dat het ergens op gebaseerd is. En zo is het inderdaad ook zo dat ik graag als wij met The Live Coaches iets doen, maar überhaupt inderdaad dat ik gewoon graag als er een boek over geschreven is ofzo, dat ik dat dan ga lezen. Dus inderdaad dat is ook een deel van wat ik breng.

 

Melanie: [06:19] Ja, zeker. 

 

Vincent: [06:16] Genoeg over mij dan. Melanie, wie zit er naast mij hier?

 

Melanie: [06:25] Met wie doe je dit?

 

Vincent: [06:28] Ja.

 

Melanie: [06:28] Mijn naam is Melanie Esther. Ik noem mezelf Artist Branding en Social Media Coach. En dat betekent dat ik met artiesten werk aan het vinden en vertellen van hun unieke verhaal. Dus ik focus me eigenlijk op het vinden en het vertellen. Het vind-stukje gaat heel erg over artist branding. Dus vragen als: wie ben je als artiest? Waar sta je voor? Wat is je verhaal? Wat vind je belangrijk? Waar wil je bekend om staan? Al die vragen, daar ben ik eigenlijk in mijn werk - dus ik heb naast The Live Coaches mijn eigen bedrijf. En daarmee werk ik dus met artiesten aan dat soort vragen.

 

En eigenlijk als coach kom ik er samen met hen achter wat de antwoorden zijn op die vragen die zo belangrijk zijn voor hun proces en hun carrière. En dat vertaal ik dan met hun naar social media. Dus hoe vertaal je online je eigen verhaal? Wat voor een posts passen daarbij? Hoe ziet dat eruit? Hoe zorg je voor interactie? Ook als er muziek gereleased wordt, hoe ga je daarmee om? Hoe neem je mensen mee in dat verhaal? Hoe bouw je communities, et cetera. Dat is eigenlijk waar ik continu naast The Live Coaches mee bezig ben.

 

En daarbij ook wat ik meebreng in The Live Coaches. Dat is heel erg dat stuk branding. Echt die vragen aan jezelf stellen of als band aan elkaar stellen van: ja, waar zijn we eigenlijk mee bezig? Omdat, daar zullen we straks ook nog op komen, maar het hele live stuk, dat wordt natuurlijk helemaal ook beïnvloed door: wie is überhaupt de act? En waar zijn wij mee bezig of waar ben ik mee bezig als artiest? En dat hele artist branding stuk, dat zit daar nog voor en dat beïnvloedt weer de “live branding” zou je kunnen zeggen.

 

Daar hebben wij zelf ook allemaal weer termen voor verzonnen. Maar dat is echt die eerste stap binnen alles wat je doet. En dat ligt natuurlijk - Dat komt allemaal voort uit de muziek wat er geschreven wordt of gemaakt wordt. Dus daar ben ik eigenlijk heel erg veel mee bezig. En dat doe ik op verschillende vormen. Ik doe onder andere coaching sessies. Ik heb een half jaar traject, dat heet "Vind en Vertel". En ik heb samenwerkingen met onder andere Blanks, daar werk ik nu zeven jaar mee. En ik heb vijf jaar met Typhoon gewerkt. Ik geef les op scholen, conservatorium van Amsterdam geef ik een eigen vak.

 

Dus dat is een beetje, ja, vanaf welke kant ik kom. Echt de coach die meedenkt en meehelpt en creatieve dingen bedenkt. En ja, echt vanuit de artistieke ontwikkeling zou ik zeggen, vanuit artiesten. En dat zie je ook weer heel erg terug in The Live Coaches. Met echt die concrete vragen stellen die er toe doen wat ze weer verder kan helpen. Waarbij we dan weer samen ook gaan sparren. Ja dus dat is wie ik ben en wat ik doe. En ergens zijn wij elkaar tegengekomen, dat is vaak de vraag.

 

Vincent: [08:54] Ja, hoe begint dit dan? Want wij kenden elkaar niet voordat The Live Coaches een ding was.

 

Melanie: [08:59] Nee.

 

Vincent: [09:00] Ja, en dat dit leidt daar eigenlijk heel mooi naartoe. Want waar komt dit nou samen? De muzikant en de Artist Branding coach?

 

Melanie: [09:05] En de coach. Ja, dat begon bij jou.

 

Vincent: [09:10] Ja, dat begon bij mij. In 2020. Ik was toen eigenlijk voornamelijk aan het optreden en toen gebeurde er iets waar we het niet meer over gaan hebben in 2020.

 

Melanie: [09:19] Iets met een C.

 

Vincent: [09:20] Ja. En ja, toen zat ik thuis. En ik was nooit afgestudeerd van de Rockacademie. Ik had op de Rockacademie gezeten vanaf 2013 en in 2018 ben ik gestopt, terwijl ik eigenlijk alleen nog maar mijn afstudeerproject hoefde te doen. Omdat ik gewoon te veel aan het spelen was en dat ook een stukje gewoon van mijn doel bereikt was. Ik wilde heel veel spelen, dat was gelukt.

 

Melanie: [09:44] Daarom zat je op de Rockacademie, ja.

 

Vincent: [09:46] En toen was de motivatie weg. En toen zat ik thuis en toen kwam ik er na een aantal weken toch, ja, wel achter van ja, misschien moet ik dat hoofdstuk dan toch afsluiten nu. En dat heb ik toen gedaan met een afstudeerscriptie. En die scriptie die ging over innovatie in live experiences. Hoe kun je als artiest nou innoveren in zo'n live ervaring? Dat kwam eigenlijk bij mij heel erg uit de observatie dat ik op tour en met artiesten heel veel shows had gedaan en ook heel veel shows zag vanuit de coulissen en de festivals waar ik speelde en dat dan ook echt na een tijdje wel begint op te vallen hoeveel sameness er is, hoeveel het hetzelfde allemaal is. En al die artiesten, die hebben allemaal een eigen verhaal en zijn allemaal zo uniek. In a way ook. En dat was mij gewoon heel erg gaan opvallen en ook misschien wel een beetje gaan storen weet je wel?

 

Melanie: [10:41] Ja. Je gaat het live lijstje af en alles lijkt hetzelfde.

 

Vincent: [10:46] Ja precies. De twee energieke songs dan voorstellen dan in het midden van de set.

 

Melanie: [10:51] Ja, de live cliché's.

 

Vincent: [10:53] De live cliché's, de encores, de "hoe gaat het met jullie?" "Allemaal handen omhoog." En die werken natuurlijk ook ergens heel goed. Kunnen wij heel lang over ranten. Dat gaan we vandaag niet doen. Maar...

 

Melanie: [11:03] Het komt een beetje terug bij de visie misschien.

 

Vincent: [11:05] Misschien. Ja. Maar waar het op neerkwam was: ik wilde graag onderzoeken van, wat kun je daar nou wel als artiest? En tijdens dat onderzoek kwam ik een concept tegen, "The Instagrammable Concert". En The Instagrammable Concert" is het concept waarin grote artiesten eigenlijk doorkregen dat ja, natuurlijk, heel veel mensen filmen optredens en zetten dat bijvoorbeeld op Instagram in hun stories. En grote artiesten die kregen door dat eigenlijk ondanks dat er misschien vijftienduizend mensen in je zaal zijn, dat hoe meer mensen toffe stories maken van jouw show en hoe beter die show ook overkomt op die stories, hoe groter dat bereik buiten die zaal om wordt van mensen die misschien de volgende keer wel naar jouw show zullen komen omdat ze het gevoel hebben dat ze iets heel tofs gemist hebben.

 

En wat artiesten daarmee gingen doen was, die gingen kijken hoe kan ik mijn show beter over laten komen op die stories en ook die stories meer uitlokken? Dus, momenten in een show inbouwen waarvan je eigenlijk denkt van: oh dit moet ik filmen. Dit is iets wat ik wil delen. Dus dat het er visueel goed uitziet, maar dat het ook wel te filmen is. En daar begonnen grote artiesten over na te denken. En dat, ja, dat is iets waar ja, kleinere artiesten, artiesten die minder grote zalen spelen, veel minder over nadenken en nadachten. En dat vond ik heel interessant. Van okee, is dat, is dat toepasbaar en hoe werkt dat dan? En ik kende jou al van Instagram gewoon. Ik volgde jou volgens mij en ik zag dat voorbijkomen.

 

Melanie: [12:43] Je was bij mijn Popronde talk in 2019.

 

Vincent: [12:46] Ja klopt. In Wisseloord tijdens de Popronde - Hoe noemen ze het ook alweer? Pre-party. De pre-party, daar was ik bij. Daar had ik jou inderdaad een presentatie zien geven over socials en dus ik moest aan jou denken. En toen heb ik jou een berichtje gestuurd: kunnen we het er een keer over hebben? Kan ik jou interviewen voor mijn afstudeeronderzoek.

 

Melanie: [13:02] Ja.

 

Vincent: [13:03] En dat is hoe we elkaar hebben ontmoet. Met een Zoom interview.

 

Melanie: [13:06] Ja en dat was een interessant gesprek waarin ik eigenlijk ook aangaf dat ik hier al vaker over nadenk. Ik was een keer bij een concert in, volgens mij was het echt 2018, en toen zag ik een. Het was een double bill show, dus twee acts. En ik zag zo de ene act en de andere act. En ik zag zo'n verschil in hoe die acts performen en wat voor een ervaring ze gaven aan het publiek. En toen dacht ik: hier moet ik iets mee. Dit gaat ook over hoe vertel je jouw verhaal? Maar dan naar het podium in plaats van naar de socials. En toen heb ik het gewoon in mijn telefoon gezet van: volgens mij noemde ik het "Performance Coaching" of zo, weet je?

 

Vincent: [13:43] Ja

 

Melanie: [13:44] En toen dacht ik hier moet ik iets mee. Maar ik heb er nooit iets mee gedaan. En toen kwam jij op mijn pad. Nou ja, toen was ik dus al iets van drie jaar bezig met mijn eigen bedrijf. En toen, ja, zijn we gewoon - hebben we gewoon gezegd van okee, laten we een keertje - Ik denk dat het drie maanden later was of zo, dat we elkaar - dat we afgesproken hadden in de Pijp, in de Bagels en Beans in Amsterdam. En ja, toen gingen we gewoon praten over wat zouden we kunnen doen. We hadden het toen best wel veel, ook over hoe verandert live door deze "C-situatie" en dat was eigenlijk een beetje waar het begon. En toen, Nou ja, gaandeweg zijn we volgens mij elke week gaan meeten en in die Bagels en Beans hadden we al The Live Coaches opgeschreven.

 

Vincent: [14:22] Ja, dat is echt bizar he?

 

Melanie: [14:23] Ja, dat zie je ook op onze socials nog terug. Die foto.

 

Vincent: [14:27] Daar kwam het ook eigenlijk wat het nu is. Ik zie ons logo achter jou op een scherm staan hier in de studio met de twee poppetjes van ons en The Live Coaches. Dat is letterlijk ontstaan in het eerste uur dat wij elkaar ooit hebben ontmoet. Fysiek.

 

Melanie: [14:40] Ja.

 

Vincent: [14:41] Dat is - Dat stond allemaal toen opeens op papier. Dat was er opeens.

 

Melanie: [14:45] Ja.

 

Vincent: [14:45] Dus dat geeft misschien ook wel een beetje aan dat het - dat de tijd rijp was voor dit bepaalde idee of dit concept om tot leven te komen. En toen zijn we inderdaad in eerste instantie - we wisten nog niet wat dat ging worden of welke vorm dat zou aannemen. Toen zijn we inderdaad wekelijks gaan meeten, zijn we in eerste instantie begonnen gewoon met het erover hebben met elkaar. De vorm die we daarin vonden was dat we op Zoom zaten - het waren ook nog de lockdown periodes - en dat we huiswerk gaven aan elkaar. Die map heeft in onze Google Drive heel lang ook echt "huiswerk" geheten. En dat was dat we twee shows uitzochten elke week, van grote artiesten.

 

Melanie: [15:21] Shawn Mendes, 1975.

 

Vincent: [15:22] Shawn mendes, 1975, dat waren de eerste volgens mij.

 

Melanie: [15:24] Imagine Dragons, Tyler The Creator.

 

Vincent: [15:27] Heel veel hebben we er gedaan. Eén of twee shows per week en die gingen we dan los van elkaar kijken, gingen we notities maken en een soort verslagje van schrijven, eigenlijk, een analyse, en...

 

Melanie: [15:37] Daar gingen we gewoon over praten.

 

Vincent: [15:37] Daar gingen we het over hebben. Urenlang. Elke donderdag was dat toen. En toen, ja, zo zijn we elkaar eigenlijk gaan leren kennen als Live Coaches, als mensen met een visie op live.

 

Melanie: [15:49] Ja, het was een goede vorm voor onszelf om te onderzoeken hoe we denken. En om echt samen een visie te creëren. Want het waren natuurlijk gewoon twee losse mensen die gedachtes hadden. En jij had natuurlijk al heel veel onderzoek gedaan voor je afstuderen, maar we merkten wel echt dat we door die analyses echt samen iets aan het ontwikkelen waren en samen ideeën kregen en samen dat pad gingen bewandelen. En zo is het ook echt ontstaan. We hebben nooit echt gezegd van: okee, we gaan dit doen. Het is gewoon een beetje zo gekomen.

 

Vincent: [16:16] Nee, het is gebeurt gewoon. Ja.

 

Melanie: [16:20] Ja en tuurlijk maak je elke keer bewust een keuze om ermee verder te gaan samen. Maar het begon wel puur vanuit interesse en ook een missie om iets te willen veranderen in live, in wat we dan zelf hadden gezien en wat we daarvan vonden.

 

Vincent: [16:35] Ja, en dat - toen zijn we ook die zoom calls, die zijn we gaan opnemen toen. Ook die namen we op. Ik weet eigenlijk niet eens meer precies waarom, maar...

 

Melanie: [16:42] Volgens mij omdat we gewoon vonden dat we heel relevante dingen zeiden en het gewoon heel tof was om te hebben. En ik voel steeds meer dat het heel relevant is om het te hebben. Nog steeds, ook al hebben we het nooit ergens...

 

Vincent: [16:52] We hebben het nooit echt teruggekeken ook.

 

Melanie: [16:52] Nee, maar het is er wel nog allemaal.

 

Vincent: [16:55] Het is allemaal nog en - Maar daar is wel het idee ontstaan van ja, eigenlijk moeten we dit delen. En dat was het zaadje om een podcast te beginnen. En dat is dan uiteindelijk iets heel anders geworden. Namelijk dat we mensen gingen interviewen uit die industrie. En dat brengt ons eigenlijk. Ja, daar is alles uit voortgekomen eigenlijk. Maar het was niet zo vooraf, zo bedacht. Ja, en zo is het dus begonnen. Nu hebben we dus een beetje verteld wie we zijn, wat ons perspectief is, en hoe we eigenlijk in The Live Coaches project zijn beland. Want zo voelt het ook wel een beetje. We zijn hier in beland.

 

Nou, fast forward naar nu. Het is. We nemen het op in november 2023. Nu zijn we dus drie jaar en twee maanden verder. En inmiddels is het heel veel gegroeid. We hebben twee afleveringen of twee. We hebben twee seizoenen van de podcast opgenomen inmiddels. More is on the way. We geven inmiddels gastlessen op onder andere Inholland Conservatorium, waar we met de afstudeerders toewerken naar hun afstudeer shows. We hebben gastlessen gegeven voor ArtEZ Conservatorium, voor Codarts. Masterclasses en workshops voor de Popronde doen we het nu al twee jaar op rij. Grote Prijs van Rotterdam, Pop Limburg, Friesland Pop, et cetera, et cetera.

 

Melanie: [18:08] Pop Groningen, Kunstbende.

 

Vincent: [18:10] Ja. En we beginnen nu ook eigenlijk meer met artiesten zelf te werken. Dat hebben we al een beetje gedaan de afgelopen jaren, maar dat begint nu langzaam een beetje op te komen. Dat we ook echt met artiesten zelf nou coaching sessies doen. Waarmee we dus gaan sparren eigenlijk over hoe je jouw unieke verhaal als artiest - een beetje doorgaand op wat jij net al zei - wat jij doet met je unieke verhaal dan vertalen naar online en social media. Doen we dat met The Live Coaches, naar okee, je hebt dat verhaal, maar hoe vertaal je dat dan naar live? En dat je daarover kunt sparren bijvoorbeeld. En feedback sessies waarin we dus de show bekijken van een artiest. En dan vervolgens een coaching sessie doen waarin wij onze observaties delen en kijken van hoe zou je dat nou nog beter kunnen maken of beter kunnen doen?

 

Melanie: [18:54] Ik vind het ook wel interessant, want ik denk dat hiervoor en dat heeft al een beetje met onze visie ook te maken en onze missie, werd "performance coaching" - Daar kunnen we het ook zo over hebben: wat is het verschil? - Maar bij performance coaching werd er vaak gedacht: als ik wil werken aan mijn liveshow, dan moet ik met mensen in een ruimte zijn waar een podium is of waar ik kan optreden en dan krijg ik feedback daarop.  Maar wat wij met de coaching sessies doen is praten over de show en dat is iets wat wij heel erg in ons proces ook hebben gemerkt van hoe veel er over te praten valt voordat je iets gaat doen, voordat je any step zet. Waar ga je het over hebben? Wat gaat die live ervaring zijn?

 

Daar komen we zo vast ook nog allemaal op. Maar dat is bij ons heel erg het verschil met die coaching sessies. Wat ik heel tof vind is dat we er. Je kan ook over live praten en dat is zo waardevol. En ja, het is heel tof om te zien dat steeds meer artiesten ons hierin weten te vinden. We mailtjes krijgen met aanvragen voor kortere of langere trajecten. Die mogelijkheden zijn er ook allemaal. Dus als je luistert en denkt hey, I need this dan stuur ons een berichtje. Maar het heel tof om te zien dat ook, ja, dat nu echt steeds meer gaat komen en daar zijn we heel blij mee om ook op die manier artiesten te helpen.

 

Vincent: [20:04] Ja, dat leidt ook wel mooi een beetje naar onze visie. Om die wat verder uit te lichten misschien wel.

 

Melanie: [20:09] Ja.

 

Vincent: [20:10] Want dat gaat ook heel erg, dat praten, dat gaat heel erg om een soort bewustwording en een bewustzijnsproces. Van wat wil je je publiek eigenlijk laten ervaren met live? Wat is live eigenlijk voor jou als artiest? En natuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome.

 

Melanie: [20:23] Naar het podium.

 

Vincent: [20:24] Ja, de er is echt wel. Er zijn ook echt wel artiesten en dat wil ik meteen even benoemen hier, die heel intuïtief werken en voor wie dat heel goed werkt. Dat je eigenlijk - Ga maar gewoon even op een podium of in een repetitieruimte staan en kijken hoe het land. En kijken wat er gebeurt. Ga maar even. Ja, gewoon dingen proberen, experimentjes doen en op zo'n manier - als je de luxe hebt om dat te kunnen doen - toewerken naar iets wat uiteindelijk een show wordt waarin je misschien pas na tien optredens erachter komt waar die show eigenlijk over gaat. Dat is heel legitiem. Dat gebeurt best wel vaak. Maar...

 

Melanie: [21:00] dat is niet onze werkwijze.

 

Vincent: [21:02] Nou ja...

 

Melanie: [21:03] Nou, het is niet onze visie.

 

Vincent: [21:04] Het moet een bewuste keuze zijn om zo te werk te gaan als artiest. En wat te vaak gebeurt, denk ik, is dat artiesten er eigenlijk veel te weinig over na hebben gedacht. Hoe werk ik eigenlijk naar een show toe? Wat moet die show eigenlijk worden? En wat is daarin de beste manier voor mij om daarin daarmee te werken en tot het beste resultaat te komen? En dus dat wil ik eigenlijk meteen even wel erbij zeggen, omdat het wel belangrijk is dat dat - dat dat wel heel legitiem is en dat wat wij, we raden dat ook niet af om zo te werken, je kunt ook heel intuïtief werken en ook met ons werken, zeg maar. Het één sluit het ander niet uit.

 

Maar dat denk ik ons credo heel erg geworden is in de afgelopen jaren: dat je er überhaupt over na moet denken en dat het een ontzettend belangrijk onderdeel van het artiest zijn is, misschien voor sommige artiesten in de huidige muziekindustrie wel het belangrijkste onderdeel van het artiest zijn. Die directe connectie maken live. En dat er - dat je toch ziet dat er op muziek conferenties en op conservatoria heel weinig aandacht is voor het conceptueel nadenken over je show.

 

Melanie: [22:14] Ja. Het gaat vaak over het praktische, de praktische kanten van live. Of het gaat over hoe krijg je shows? Maar het gaat niet echt vaak over hoe maak je shows. En daar zitten wij natuurlijk veel meer en dat is ook echt ons doel, om het daarover te hebben en dat gesprek echt aan te wakkeren. En die bewustwording daarmee ook van: wow, dit is inderdaad iets, ik hoef niet "gewoon maar op het podium te staan", ik kan hier een hele wereld creëren en ik kan hier mijn verhaal delen met mensen die daar interesse in hebben. Die of een kaartje hebben gekocht of op een festival naar jou toekomen en willen blijven omdat ze hooked zijn aan wat jij daar aan het doen bent. En dat is heel erg die missie waar wij mee bezig zijn, om dat anderen, vooral artiesten, ook in te laten zien en ook te denken hoe ga je dat dan doen? Hoe kan je die weg bewandelen?

 

Vincent: [23:02] Ja, ja, dat klopt. Het is maar - bij conferenties wat we zien en bij panels en talks en dat soort dingen gaat het altijd over hoe krijg je shows. En er wordt eigenlijk helemaal niet echt nagedacht over: en wat ga je daar dan doen als je daar dan staat? Of waarom moet je die show en moet je die show wel daar willen geven? Of is een andere locatie niet veel beter voor jou? En treed maar zoveel mogelijk op, want daar word je beter van. Dat is ergens waar, maar ergens, dat mist ook, daar mist ook een stukje. En op conservatoria en muziekopleidingen zie je dat er vaak wel, in ieder geval voor de vocalisten, performance les is. Soms ook voor instrumentalisten. En dat is dan echt inderdaad letterlijk op een podium gaan staan en van okee, nou hoe beweeg je, hoe kijk je mensen aan, hoe beeld je het uit. Dat een beetje.

 

Melanie: [23:44] Hoe is de band interactie?

 

Vincent: [23:45] Ja, en dat is ook nog echt best wel beperkt. Afhankelijk van waar je op school zit of hebt gezeten. Maar eigenlijk vrijwel geen lessen over: welk verhaal ga je live vertellen en wat is daarin het beste voor jou? Wat wil je daar eigenlijk? Hoe sluit dat aan op de andere aspecten van jouw artiest zijn? Op die socials waar je misschien wel les in hebt gekregen? He? Is dat hetzelfde verhaal wat je aan het vertellen bent? En hoe vertel je dat verhaal dan? En dat is eigenlijk wat wij nu ook een beetje de afgelopen jaren een rol die wij zijn gaan invullen eigenlijk bij dus bijvoorbeeld Inholland om die lessen te gaan geven.

 

Melanie: [24:21] Ja, Want wat je ook vaak ziet is dat grote artiesten, die dan vaak in Nederland AFAS, Ziggo, maar ook grotere artiesten die in Paradiso staan bijvoorbeeld. Daar zie je dat er veel meer een show is. Veel meer zoals wij dat noemen: een live ervaring is. Maar wat daar vaak gebeurt is dat zijn artiesten met vaak grotere teams, meer middelen, meer budgetten. En daar zie je die live ervaringen. Dus het is niet dat ze er helemaal niet zijn, maar ze zijn vaak voor een bepaalde, ja level van artiest zou je bijna kunnen zeggen, toegankelijker. De kennis, de middelen, de vormen. 


En wij proberen eigenlijk daar onder te gaan zitten en er voor iedereen te kunnen zijn en met iedereen die kennis te kunnen delen. Omdat je dat als meer opkomende of beginnende artiest ook kan. Je kan ook die show neerzetten. Alleen moet je kijken: okee, met welke middelen kan ik dat dan? En wat wil ik eigenlijk? En soms heb je daar niet middelen voor nodig, maar heb je al genoeg aan jezelf en je bandleden bijvoorbeeld. En daar zit een mega verschil waar wij ook artiesten bewust van willen maken dat dat ook al kan als je niet al in de Paradiso of in de AFAS staat.

 

Vincent: [25:31] Ja precies. Er wordt heel erg snel naar praktische bezwaren gewezen als we, als we hier, als we het hier over hebben met mensen. Wat er gebeurd is, dat die grote artiesten, die doen een tour van misschien wel tachtig shows, dan is er budget voor een creative director en voor een choreograaf. En nou ja, allemaal dat soort dingen die - in Nederland heb je je rondje vrij snel afgemaakt, op een paar artiesten na die echt heel Nederland continu kunnen blijven. Maar de meeste artiesten die een tour aankondigen hebben misschien acht shows in Nederland en dat is het. En daar blijft dan niet genoeg over om zo'n proces te kunnen betalen. En ja, om je dat te kunnen veroorloven eigenlijk zelfs als je wel zalen vult. En dat is ook al een uitzonderingspositie. Maar dat soort praktische bezwaren van geen budget of ja, gewoon een klein busje. Of het moet in de auto passen qua decor, bijvoorbeeld.

 

Melanie: [26:20] Of in de trein. 

 

Vincent: [26:21] Ja, of in de trein. Of ik heb gewoon zo'n klein zaaltje dat er niks kan. Dat is eigenlijk niet... Dat is een obstakel voor bepaalde praktische zaken, maar het is eigenlijk geen obstakel om geen verhaal, om een goed verhaal te vertellen. En dat is waar wij heel vaak denk ik op uitkomen ook van, je kunt zoveel doen met heel weinig. En dat is ook wat in de podcast vaak is teruggekomen. 


Juist met mensen zoals een Freek Ros, licht technicus van De Staat en Kyteman en et cetera. Met hem het erover hebben van hoe zou jij de Popronde doen als licht technicus? Juist iemand die de AFAS en de Ziggodome en de Alpha tent wel heeft gedaan al, hoe zou je met die ervaring terugkijken op hoe je nou dat verhaal zou vertellen als je geen middelen hebt? En wat denk ik ook nog belangrijk is om te benoemen is: aan de ene kant hebben die artiesten die grote artiesten waar wij het nu over hebben, die zo goed hun verhaal live vertellen, niet altijd, maar we hebben ook in onze analyses op Zoom eerst echt flinke kritiek geuit op hele grote artiesten in arena's.

 

Melanie: [27:28] Ja, zeker.

 

Vincent: [27:29] Doen we nog steeds. Dus het is echt niet zo dat het allemaal perfect is, maar er is over het algemeen beter over nagedacht. Maar ik ben ook wel benieuwd naar in hoeverre worden artiesten die hier goed over nadenken al van zichzelf groot? En zeg maar, worden die groter en dus is het ook een beetje self selecting. Dus juist de artiesten die daar heel goed over nadenken, die blijven over en die spelen die grote zalen omdat ze gewoon beter een verhaal vertellen. En uiteindelijk is artiest zijn ook gewoon een verhaal vertellen.

 

Melanie: [28:01] Ja.

 

Vincent: [28:02] Dus je ziet, ik denk dat het een beetje twee kanten op werkt. Aan de ene kant heb je met - omdat je groter bent als artiest heb je meer middelen en kun je meer experts om je heen verzamelen die je helpen om dat verhaal te vertellen - maar aan de andere kant kom je in die positie door je verhaal zelf al beter te vertellen vanaf het begin af aan.

 

Melanie: [28:17] Zeker ja.

 

Vincent: [28:18] En ik denk dat dat ook heel erg een kans is die wij proberen om artiesten te geven, om ze te helpen om dat verhaal beter te vertellen en dat dat ook het effect zal hebben dat je als artiest een grotere kans hebt om publiek emotioneel te raken en aan je te binden.

 

Melanie: [28:35] Ja, we hebben het natuurlijk de hele tijd over het verhaal en een verhaal vertellen en een verhaal vertalen naar het podium. Maar wat is nou eigenlijk dat "verhaal"? Heel vaak wordt het gevoeld als dat je een heel verhaal moet hebben, iets super persoonlijks moet vertellen op stage of iets emotioneels moet vertellen. Maar een verhaal is eigenlijk alles. We vertellen al jaren, duizenden jaren verhalen aan elkaar. Dat stamt echt letterlijk terug van de geschiedenis way back. Dat verhalen vertellen. Omdat je op die manier connecties kan maken met andere mensen die daar ook in geloven of dat ook vinden, of dat ook zo willen ervaren of zien.

 

En een verhaal kan dus iets persoonlijks zijn, of iets emotioneels, iets wat je hebt meegemaakt of een visie die je hebt. Maar het kan ook gaan over dat je bijvoorbeeld heel erg van sneakers houdt en dat je hele show daarover gaat of delen daarvan daar de focus op hebben liggen. Het kan ook zijn dat je, misschien ben je wel Italiaans en wil je de Italiaanse cultuur in je show verwerken. Dat is ook een verhaal vertellen, maar dat klinkt soms heel anders als we zeggen "je verhaal" alsof het iets heel groots is, maar het is daarin heel erg voor jezelf kijken van -- eigenlijk gaat het gewoon over: wat wil ik vertellen? Waar wil ik het over hebben vanavond? In mijn tour of in mijn show?

 

Vincent: [29:55] Ja, en ook dat het niet letterlijk hoeft te zijn. "Er was eens." Je hoeft het niet eens letterlijk te zeggen. Het kan er ook gewoon zijn in allerlei kleine... Dat is het leuke aan live, je hebt heel veel elementen om mee te spelen. Je hebt je performance die wij als The Live Coaches opdelen in drie elementen: bindtekst, dus dat is wel letterlijk de woorden die je gebruikt tussen je lyrics door en hoe je die zegt. Je hebt je houding en beweging en je hebt je styling, dus wat je draagt en hoe je eruit ziet. En dan heb je sfeer. En dat is eigenlijk alles in de ruimte om je heen wat beïnvloedt. Dus dat is licht. Dat zijn visuals. Stage design, het publiek, hoe je ze positioneert, zitten ze of staan ze bijvoorbeeld? Nou ja, dat, allemaal dat soort vragen.

 

Melanie: [20:38] En senses.

 

Vincent: [30:41] En de senses, ja.

 

Melanie: [30:42] Zintuigen.

 

Vincent: [30:43] Dus Geur, smaak en gevoel. Bij gevoel kun je ook denken aan bijvoorbeeld de bas voelen door de trillingen. Dat heb je allemaal tot je beschikking om zo'n verhaal te vertellen. Dus kijk, je kunt ook al dat Italiaanse bijvoorbeeld, dat verhaal, nou, misschien moet de zaal wel naar pasta ruiken, weet je wel? En dat is al het, dan hoef je helemaal niet te zeggen of… en je het over je familie hebt, kun je familiefoto's op het podium zetten. Of misschien gewoon alleen maar een bepaald meubelstuk wat je misschien van je oma hebt gekregen of zo. Wat helemaal niet per se - Het hoeft niet te schreeuwen "ik kom uit Italië en familie". Het kan ook subtiel zijn.

 

 En het kan hem ook in één woordje zitten, in een aankondiging of net - Je gaat dingen toch anders aankondigen met in het achterhoofd dat je dat verhaal aan het vertellen bent. En dat is denk ik ook wel belangrijk om mee te geven daarin. Van dat we dus niet als we zeggen verhaal, je verhaal vertellen, wat dat dan ook is, of dat sneakers is of iets Italië of wat dan ook. Dat je dat dat we niet letterlijk - het hoeft - het is - niet elke show is een songwriter show die een liedje speelt, dan 3 minuten gaat vertellen, dan weer 3 minuten een liedje speelt.

 

Melanie: [31:49] Ja ja. En het is ook heel erg voor jezelf - dat verhaal is voor jezelf ook heel erg een houvast van wat ga ik daar doen? Hoe moet ik me kleden? Wat moet ik zeggen? Hoe moet het podium eruitzien? Dat kan je allemaal baseren op dat verhaal. Wij noemen dat "Live Belofte". Dat is eigenlijk de ervaring die je het publiek wil geven. Dus ja, dat gaat je helpen bij het maken van al die keuzes in het proces van het maken van de show. En daar, daar komt het uiteindelijk allemaal op neer van: welke ervaring wil je geven? Hoe ga je dat doen? En hoe ziet dat er uiteindelijk dan vervolgens uit op het echte moment van de show? En ja, daar in dat hele proces, helpen we artiesten. Daar helpt de podcast bij. Daar helpen onze workshops bij. Coachings. Om daar echt mee aan de slag te gaan en niet zomaar maar op het podium te gaan staan.

 

Vincent: [32:37] Ja, en om dit stukje over een verhaal vertellen dan nog een stapje verder te brengen zelfs, is wij, wij onderscheiden eigenlijk het teweegbrengen van gevoelens of gedachten bij je publiek. Dus een gedachte is, nou, goed, alles wat je kunt denken. “Ik wil meer doen voor het klimaat” of “we moeten opstaan tegen rechtsextremisme.” Dat is allemaal. Dat zijn allemaal gedachtes. En een gevoel kan ook gewoon zijn dat je je geliefd voelt of dat je je energiek voelt. Of extatisch. Dat dat zijn.

 

Melanie: [33:07] Of emotioneel of verdrietig.

 

Vincent: [33:09] Emotioneel, verdrietig. Al die dingen zijn gevoelens. En goed om erbij te vermelden: meestal gaat bij een gedachte ook wel een gevoel gepaard, maar bij een gevoel hoeft niet altijd een gedachte te gaan. Je kunt ook gewoon iets voelen en er helemaal niks bij denken. En ik denk dat dat ook een vraag is die vaak terugkomt van bijvoorbeeld producers of mensen die instrumentale muziek maken: van ja maar ik maak echt meer soundscapes, of ik ben helemaal niet bezig met op die manier een verhaal vertellen. Ik gebruik geen enkel woord in mijn set. En dan heb - Meestal heb je het dan ook meer over een gevoel teweegbrengen bij je muziek.

 

En dat is - dat valt bij ons allemaal onder een verhaal vertellen. Dat gevoel wat je dan teweegbrengt, dat is eigenlijk ook een verhaal. Maar het is, ja, een soort van de abstracte kunst versie van popmuziek als het ware. En dat is denk ik nog wel goed om te benoemen dat het echt wel over het hele spectrum is en dat je ook als je dus instrumentale muziek maakt, dat je ook met ons kunt nadenken over: hoe kan dat nou beter? En hoe kun je beter dat gevoel teweegbrengen?

 

Melanie: [34:05] Ja, want dat komt uiteindelijk ook neer op dat verhaal vertellen in alle vormen die een verhaal kan zijn. Zeker, ja.

 

Vincent: [34:13] Okee, we hebben het nu heel veel gehad over wie wij zijn, waar dit vandaan komt, wat we nu allemaal al zijn gaan doen en. Ik denk dat het wel nice is om nog heel even een beetje de podcast uit te lichten, want we hebben. We hebben het natuurlijk wel veel genoemd van ja, dat we die podcast maken, dat is ook wel duidelijk. Dit is de podcast. Leuk dat je luistert. Maar, als je nieuw bent en je hoort - dit is het allereerste wat je van The Live Coaches hoort, kunnen we nog wel een beetje een klein overzicht geven over wat er nu al is aan podcast.

 

Melanie: [34:42] Ja, wat er te beluisteren is.

 

Vincent: [34:44] Nou, dat begint met seizoen één. In seizoen één hebben we tien elementen van live eigenlijk waar we het net al een beetje over hadden. Die elementen licht, visuals, stage design, styling, performance, al die dingen hebben we eigenlijk afzonderlijk benoemd, een lijstje gemaakt en toen zijn we op zoek gegaan naar een expert met een visie op dat specifieke. Live element en hoe je dat kunt toepassen om je verhaal te vertellen. En daar zijn uiteindelijk tien afleveringen uit voortgekomen die het eerste seizoen vormen. Plus een introductie en een outro.

 

En die afleveringen van ongeveer een uurtje, soms iets minder, soms iets meer, die kun je eigenlijk echt zien als een 101 introductie tot dat element. Waarin we dus in gesprek gaan met iemand echt over hoe iemand werkt, hoe dat element eigenlijk werkt, ook hoe je misschien als artiest met die persoon moet communiceren. Als je bijvoorbeeld - met Freek Ros hebben we het ook echt over: ja, hoe communiceer je nou eigenlijk met een licht technicus? Hoe werkt dat? Nou, dat is eigenlijk het eerste seizoen heel erg…

 

Melanie: [35:50] Eigenlijk is het: wat is het? Hoe werkt het? En hoe kun jij het eigen maken?

 

Vincent: [35:54] Exact. Ja. In het tweede seizoen, dat hebben we dit afgelopen jaar gemaakt, begin 2023. Dat is zowel een verdieping eigenlijk als een aanvulling op dat eerste seizoen. En waar we het eerste seizoen heel erg aandacht besteedden aan de visie en perspectieven van artiesten en mensen die met artiesten werken aan live shows, besteden we in het tweede seizoen aandacht aan experts - in ieder geval voornamelijk aan experts - die van buitenaf naar shows kijken en die analyseren.

 

Dus we interviewden een muziekjournalist, Atze de Vrieze van 3voor12, over, ja, wat kun je nou eigenlijk als artiest leren van hoe een muziekjournalist, een professioneel recensent eigenlijk, kijkt naar shows? Die ziet zoveel shows en die kijkt er op een bepaalde manier naar. Die is ook echt aan het analyseren: van wat vind ik nou goed? Wat niet? Wat werkt? Wat niet? Wat kun je nou van zo'n persoon leren?

 

Of Martijn Mulder bijvoorbeeld. Een wetenschapper die de afgelopen vijf jaar onderzoek heeft gedaan naar live shows en publiek van live shows in Nederland. Een dramaturg en theatercriticus die juist heel erg kijkt ook weer vanuit de theater kant en vanuit de dramaturgie kant. Ook naar hoe vertel je verhalen? En een leuke afsluiting met Camiel, frontman van Son Mieux.

 

Melanie: [37:07] Een case study.

 

Vincent: [37:08] Ja, een case study. Dat is eigenlijk een beetje - het begint, nou we hebben nu twee seizoenen gedaan...

 

Melanie: [37:12] En elke keer eindigt ie met een case study van een toffe artiest. We hopen dat voort te zetten.

 

Vincent: [37:16] Ja, het eerste seizoen is dat Typhoon. Ja, nu verklappen we al een heel klein beetje wat we misschien - wat we hopen nog te gaan doen. Dit is als het goed is niet het einde van de podcast geweest.

 

Melanie: [37:27] We hebben al - Imma just gonna say it - We hebben al een heel plan voor een volgend derde seizoen.

 

Vincent: [37:33] Dat is waar.

 

Melanie: [37:34] Die echt heel erg tof is. We komen er, doordat ons netwerk groeit, ook steeds meer achter dat er nog meer mensen zijn waar we - Waar we mee kunnen praten. En ja, we hebben echt hele grote ambities daarmee en we hopen ook zeker dat dat gaat lukken.

 

Vincent: [37:47] Ja, ja, en eigenlijk, dat hebben we nog helemaal niet per se zo benoemd in deze aflevering, maar dat eerste seizoen, dat is in onze, dat hebben we in onze slaapkamers opgenomen letterlijk.

 

Melanie: [37:56] Ja, alles begon bij de lockdown en zo zijn we het ook gewoon gaan aanpakken.

 

Vincent: [37:59] Via Zoom. En we zitten deze nieuwe introductie aflevering nu op te nemen in het prachtige TivoliVredenburg.

 

Melanie: [38:06] In studio Pandora. De podcast studio.

 

Vincent: [38:08] Studio Pandora. En omdat Tivoli heel graag culturele initiatieven steunt die het support, kunnen we deze ruimte ook kosteloos gebruiken. Dus dat is echt een super luxe positie. Dank je wel TivoliVredenburg! Dank je wel Menno! You know who you are. Uh, dus dit is, ja, dat staat een beetje symbool ook voor ons, van hoe ver we al zijn gekomen met dit alles van - af en toe voelt het een beetje alsof we artiesten zijn. Letterlijk van je bed room naar TivoliVredenburg zeg maar.

 

Melanie: [38:37] Ja, En wat ook wel leuk is om te vertellen, is dat we op onze Instagram eigenlijk heel veel teasertjes en kleine toffe informatie stukjes delen van de podcast van onze gasten of van onszelf. Dus als je dit nu luistert en je bent benieuwd om wat kleine stukjes van informatie te ontvangen, dan kun je ons volgen op Instagram. En daar zie je dan om de zoveel tijd als er een podcast uitkomt, een aflevering, daar al stukjes van die je al prikkelen en inspireren om erover na te denken.

 

Vincent: [39:00] Ja, het zijn echt inspiratie bits. Reels van anderhalve minuut met stukjes uit de podcast. Fragmentjes. De highlight reels zijn het ook wel een beetje. Ook een leuke manier, als je nou denkt van wow, er zijn al twintig afleveringen, wat is nou een leuke plek voor mij om te beginnen of waar ik interesse in of wie spreekt me aan? Check dan onze Instagram ook. Dan zie je gewoon kleine stukjes en die - die geven een heel goed beeld eigenlijk van de verschillende afleveringen en de gasten die daarin hebben gezeten al. En deel die dan ook vooral met je vrienden als je dat tof vindt, want dat is ook...

 

Melanie: [39:31] In je stories want dat hebben we geleerd bij Vincent's afstudeeronderzoek.

 

Vincent: [39:35] Dat werkt. Dat werkt. Om een beetje richting afronding te gaan van deze nieuwe introductie aflevering van The Live Coaches. We hebben al heel veel verteld en gezegd en uitgelegd. Ja, waar staan we? Waar staan we nu? Waar zijn we nu aangekomen? Waar zijn we nu op dit moment mee bezig? Eh, ja, wat is dat, Melanie?

 

Melanie: [39:56] Ja, aan de ene kant hebben we natuurlijk al aardig wat dingen staan en zichtbaar voor publiek. Dat is natuurlijk aan de ene kant de podcast, de website. Daar staat ook alles over de podcasts per aflevering. Onze Instagram. We geven workshops. We gaan dus beginnen met coachings. Er is al best wel veel, maar we zijn ook eigenlijk nog echt heel erg bezig. Nou ja, een ambitie daarvan is de podcast, maar ook dus die coachings, dat zijn we nu echt aan het uitbreiden en aan het neerzetten. We hebben laatst onze eerste online masterclass gegeven. Dat was heel erg tof om echt ook op die manier kennis te kunnen delen en ook vragen te kunnen beantwoorden direct van artiesten. Dus dat was heel leuk ook om op onze eigen manier te doen.

 

En ja, we hebben zoveel dingen waar we nog mee bezig willen gaan.  We hebben ook al bepaalde producten waar we een beetje mee begonnen zijn met werken waar we mee verder gaan en het is heel tof om eigenlijk echt de manieren te onderzoeken waarmee we deze kennis kunnen delen. Ik denk dat we dat heel erg aan het doen zijn en daar aan het kijken zijn van ja, we hebben het natuurlijk over live. Het is ook interessant. Soms krijgen we ook de vraag van: waarom is het een podcast? Want het gaat over live en dat is super visueel. Dus het is heel interessant om steeds te kijken naar de vormen die passen bij de visie die wij willen delen. En daar in dat proces zitten we heel erg.

 

Dus als je daar ook ideeën over hebt, laat het ons ook zeker weten. En het is ook heel erg mooi om gaandeweg te zien hoe dat zich ontwikkelt. We zijn ook heel erg bezig met dus inderdaad events, netwerk events, muziekindustrie dagen. We hebben laatst live podcasts opgenomen bij muziek conferentie No Man's Land. We gaan heel erg iets tofs doen met Eurosonic Noorderslag. Dus ook vanuit de muziekindustrie is het supertof om te merken dat die, ja, dat die support er is en dat ze het ook een belangrijk onderwerp vinden. En ja, dat wij die plekjes mogen invullen eigenlijk met onze visie en onze podcast en hele toffe gesprekken met gasten. Dat is voor ons natuurlijk heel erg gaaf om te merken. En ook daarin zullen we ons blijven ontwikkelen komende jaren natuurlijk.

 

Vincent: [41:54] Ja, absoluut. Hear hear. Het is echt. Ja, dat is echt heel tof om te zien dat een van onze opbouwende feedback puntjes was dat - dat er zo weinig over wordt gepraat op conferenties en dingen en dat wij dat nu mogen gaan doen en daar invulling aan mogen geven. Dat is echt super bijzonder en te gek. Het is echt ook heel leuk. En we zijn ook echt continu bezig om te kijken van: hoe kunnen we dat nou het beste doen? Inderdaad.

 

En een van die dingen is ook wat – ja jij teasde net al een beetje van: we zijn met nieuwe dingen bezig en één ding waar we nu al een aantal maanden een beetje aan werken is echt - en eigenlijk sinds het begin ook al wel een beetje mee bezig zijn geweest is, alles wat wij leren, wat we ook delen in deze podcast, wat je ja wat je mee kunt leren bijna met ons. Zo voelt het soms ook wel in de podcast dat wij leren van die experts en dat wij die kennis die wij allemaal - ook proberen op een soort van op een rijtje te zetten en bevatbaar te maken en ook om te vormen tot iets waar je ook zonder ons als artiest mee aan de slag kunt. 

 

Melanie: [42:52] De theorie en de visie en de ervaringen die wij opdoen, die vertalen we eigenlijk naar methode. Naar een manier, een stappenplan waarvan wij als The Live Coaches vinden: als je het op deze manier beloopt en dat is voor iedereen natuurlijk anders, er is geen one size fits all, maar als je die stappen doorloopt en daar komen wij dus steeds meer achter welke stappen dat zijn, hoe die heten - je hebt daar delen al van in deze podcast gehoord en bepaalde termen misschien die we al een beetje hebben gedropt, maar om dat samen te voegen tot een methode. En dat is natuurlijk onze denkwijze, onze visie die we continu ontwikkelen.

 

En inderdaad, we zijn ook bezig om dat weer te vertalen naar een plek, een product waar jij als artiest weer iets mee kan en waar je dus inderdaad aan kan werken zonder dat je met ons werkt of juist terwijl je met ons werkt. Daar zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden in. En dat is dan eerder de vorm van bijvoorbeeld een werkboek of een pdf waar je - of en werkblad. Dat kan natuurlijk op allerlei verschillende vormen nog z'n definitieve vorm krijgen. Maar om ook echt die kennis, ja, net als dat de podcast een vorm is waarin je kennis kan opdoen, maar dan zou het werkboek, het werkblad, het pdf zou daar een praktische vorm van zijn waarin je echt aan de slag kan gaan zelf. En dat is iets waar we, nou ja, we weten misschien nog niet precies wanneer dat komt, maar het is de bedoeling dat we dat een keer gaan uitbrengen.

 

Vincent: [44:12] Ja, en dat is - maar dat is ook wel een kernwaarde van ons aan het worden überhaupt, dat gewoon aan de slag gaan met dingen. Dat is ook in onze masterclasses of workshops. Daar zitten allemaal opdrachten in waarmee je ook meteen wat wij delen op jezelf toepast als artiest. Het is niet alleen maar, we praten heel veel. He? De podcast is heel veel over dingen praten, maar eigenlijk alle andere dingen die we doen naast de podcast is ook heel veel dingen doen. En mensen helpen om die dingen te doen. Dus het moet ook niet overkomen alsof we alleen maar alleen maar aan het praten zijn. Uiteindelijk moeten er natuurlijk hele toffe shows uit voortkomen. Maar inderdaad, dat is echt iets wat nu aan de hand is. Dat we proberen om heel veel verschillende vormen te vinden om de kennis die wij leren en willen delen, zo breed mogelijk toegankelijk te maken.

 

Melanie: [45:01] Ja. Ik voel heel erg soort van: we zijn de - We zijn de vormen aan het onderzoeken om onze kennis en ervaring en visie over te dragen en jou als artiest mogelijkheden te bieden in hoe jij dat voor jezelf kan doen. Dat - deze zin - voelt voor mij heel erg als de essentie van waar we nu staan. En dat dat een continu proces is, ook voor ons, dat is ook iets heel erg tofs om te merken en we zijn continu bezig met het bekijken van shows, onze visie verder ontwikkelen. En ja, dat gaat zich steeds meer uitvouwen tot vormen waarin we artiesten kunnen helpen op meerdere manieren. En dat is heel tof.

 

Vincent: [45:37] Absoluut. Dan om af te sluiten. Super bedankt dat je hebt geluisterd naar deze introductie aflevering. We hopen dat je nu een goed beeld hebt van wie wij zijn, wat we doen, waarom we dit doen ook vooral en ook hoe je eventueel iets hebt aan dit alles wat wij doen en aan het doen zijn. Heb je nou vragen voor ons, dan kun je ons op Instagram @TheLiveCoaches kun je ons een DM sturen. Op onze website kun je ons ook een bericht sturen of e-mailen. Daar staan we heel erg voor open, dus wees niet bang om gewoon je vragen te stellen of te reageren op wat je hebt gehoord.

 

We zijn altijd benieuwd naar input van, waar heb jij nou behoefte aan? Zeker als het misschien iets is wat we ook nog niet eerder hebben behandeld. Heb je bepaalde suggesties voor gasten voor de podcast? Of wil je zelf bijvoorbeeld graag op jouw school een workshop of een masterclass krijgen? Of wil je wel met ons inderdaad ook zelf aan de slag. Benader ons vooral. Schroom niet. En ja, nogmaals, we staan heel erg open voor alle input denk ik ook, want het is ook voor ons heel interessant van: wat is nou echt uiteindelijk waar jij als luisteraar behoefte aan hebt? Wat wil jij horen? Wat wil jij leren? Wat moeten wij onderzoeken of belichten?

 

Melanie: [47:03] Zeker ja. Volg ons ook op Instagram als je inderdaad daar meer updates wil krijgen. Daar zullen we als eerste posten als we iets hebben gedaan of gaan doen. Of inderdaad dus de teasers van de podcast et cetera. Als we bij events spreken of workshops aanbieden, dan staat het allemaal daar. En mocht je het nou tof vinden, deel het dan met je vrienden. Dat kan ook via socials. Maar mond op mond reclame blijkt toch ook altijd nog heel erg goed te werken. En ja, op elke manier waarin je ons wil steunen of supporten vinden we dat echt heel erg tof. En als je al een diehard luisteraar bent, die we ook steeds meer fysiek ontmoeten, dus dat is ook heel erg tof om te horen bij events. Van dat mensen zeggen “ik heb al je podcasts geluisterd”, -- nou dan denk ik soms echt: wauw, wat bijzonder dat zoveel mensen het al geluisterd hebben. En ja, ook heel erg daarvoor dank dat je al drie jaar of, twee jaar sinds dat we online zijn, met ons samen bent en met ons samen groeit.

 

Vincent: [47:52] Absoluut. Dank je wel.

 

Melanie: [47:53] Heel erg bedankt voor het luisteren.

 

Vincent: [47:55] Dank je wel en tot de volgende.

 

Melanie: [47:56] Tot de volgende.


Outro: [47:57]


Leuk dat je luisterde naar The Live Coaches. Ik ben Vincent de Raad en ik ben Melanie Esther, en je luisterde naar de nieuwe introductie aflevering van The Live Coaches.


Volg ons op Instagram via @thelivecoaches om op de hoogte te blijven van nieuwe  afleveringen, foto’s en video’s van alle voorbeelden die voorbij zijn gekomen en meer.  Alle informatie over onze coachings vind je op onze website: www.thelivecoaches.nl.


Heel erg bedankt voor het luisteren en tot slot, heb je wat geleerd? Ben je geïnspireerd?  Vond je dit een toffe podcast? Deel deze aflevering dan met je vrienden, dan maken we samen van elk optreden een ervaring.

 

 

 



Share by: