S2 Martijn Mulder (live onderzoeker) over wat de wetenschap jou als artiest kan leren over live optreden.


Waarom gaan we eigenlijk naar concerten? Op welke drie manieren beleven mensen concerten? Waarom werken spontane momenten tijdens concerten zo goed? En hoe helpen deze inzichten jou om van je optreden een ervaring te maken?


In deze eerste aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches hebben we het over wat je als artiest kunt leren van de wetenschap. Dat doen we met live onderzoeker
Martijn Mulder.


Martijn doet onderzoek naar livemuziek binnen het project
POPLIVE aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij onderzoekt hoe podia en festivals werken, hoe livemuziek in Nederland zich ontwikkelt, waarom mensen concerten en festivals bezoeken en hoe die bezoekers concerten beleven. Daarnaast werkt hij als hoofddocent Leisure & Events aan Willem de Kooning Academie Rotterdam, waar hij zich met name richt op bezoekersbeleving bij live-events. Martijn schreef het boek Leisure!, geeft advies over cultuursubsidies en zit in het bestuur van poppodium Mezz in Breda.


We bespreken waarom mensen eigenlijk naar concerten gaan, op welke 3 manieren bezoekers concerten beleven, hoe dat kan verklaren waarom mensen zo vaak door concerten heen praten of op hun telefoon zitten, waarom spontane momenten in shows zo goed werken en natuurlijk hoe al deze inzichten jou als artiest kunnen helpen om jouw ultieme live ervaring te maken.


Volg
@TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website www.thelivecoaches.nl/podcast/martijn-mulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!


Ready? Let’s go!


The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door
Studio Pandora in TivoliVredenbur

Muzikantendag 2025 Special:

Hoe kijkt boeker

Pien Feith naar shows?

Muzikantendag Special: Pien Feith (Head of NL Bookings, Friendly Fire) over hoe zij als boeker naar shows kijkt


Dit is een speciale aflevering van The Live Coaches, opgenomen voor live publiek in het MILK café van de Melkweg tijdens
Muzikantendag 2025. Voor de gelegenheid hebben we een gast uitgenodigd met een perspectief wat nog onderbelicht is gebleven in de podcast, maar wiens rol essentieel is voor het laten plaatsvinden van de live ervaringen die we bespreken: de boeker. De persoon die ervoor zorgt dat jouw goed uitgedachte en door gerepeteerde show ook daadwerkelijk op de podia komt te staan en de kans krijgt om gezien te worden door het publiek.


Te gast is
Pien Feith, Head of NL Bookings bij Friendly Fire, een van de grootste boekingskantoren en concert en festival producenten van Nederland. Ze is al vele jaren nauw betrokken bij opkomend Nederlands talent en staat bekend om haar scherpe oog voor nieuw talent. Daarnaast was ze, voordat ze boeker was, lange tijd zelf als artiest op de Nederlandse podia te vinden.


Bij Friendly Fire richt Pien zich volledig op het op- en doorbouwen van de carrières van Nederlandse artiesten. Ze boekt onder meer artiesten als Merol, Sef, Kovacs en Sophie Straat en is met haar roster ook een van de hofleveranciers van artiesten die wij al in deze podcast spraken over hun unieke live ervaringen. Zo boekt zij voorgaande gasten Pitou, Personal Trainer, Droom Dit en Bumble B. Boy. Een gegeven wat ons alleen nog maar nieuwsgieriger maakt naar haar perspectief en inzichten. 


In deze aflevering onderzoeken we wat zij als boeker heeft geleerd over wat een goede show maakt, hoe ze als boeker te werk gaat en wat jij daarvan kunt leren. Hoe kijkt een boeker naar live shows? Wat bespreekt Pien met de artiesten met wie ze werkt? Hoe gaat ze te werk bij het boeken van een show? En hoe belangrijk is het om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd waarin tickets verkopen toch steeds meer een kwestie lijkt van tiktok hits en social media following?


Volg @TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen. Ready? Let’s go!

Muzikantendag 2025 Special:

Hoe kijkt boeker

Pien Feith naar shows?

Muzikantendag Special: Pien Feith (Head of NL Bookings, Friendly Fire) over hoe zij als boeker naar shows kijkt


Dit is een speciale aflevering van The Live Coaches, opgenomen voor live publiek in het MILK café van de Melkweg tijdens
Muzikantendag 2025. Voor de gelegenheid hebben we een gast uitgenodigd met een perspectief wat nog onderbelicht is gebleven in de podcast, maar wiens rol essentieel is voor het laten plaatsvinden van de live ervaringen die we bespreken: de boeker. De persoon die ervoor zorgt dat jouw goed uitgedachte en door gerepeteerde show ook daadwerkelijk op de podia komt te staan en de kans krijgt om gezien te worden door het publiek.


Te gast is
Pien Feith, Head of NL Bookings bij Friendly Fire, een van de grootste boekingskantoren en concert en festival producenten van Nederland. Ze is al vele jaren nauw betrokken bij opkomend Nederlands talent en staat bekend om haar scherpe oog voor nieuw talent. Daarnaast was ze, voordat ze boeker was, lange tijd zelf als artiest op de Nederlandse podia te vinden.


Bij Friendly Fire richt Pien zich volledig op het op- en doorbouwen van de carrières van Nederlandse artiesten. Ze boekt onder meer artiesten als Merol, Sef, Kovacs en Sophie Straat en is met haar roster ook een van de hofleveranciers van artiesten die wij al in deze podcast spraken over hun unieke live ervaringen. Zo boekt zij voorgaande gasten Pitou, Personal Trainer, Droom Dit en Bumble B. Boy. Een gegeven wat ons alleen nog maar nieuwsgieriger maakt naar haar perspectief en inzichten. 


In deze aflevering onderzoeken we wat zij als boeker heeft geleerd over wat een goede show maakt, hoe ze als boeker te werk gaat en wat jij daarvan kunt leren. Hoe kijkt een boeker naar live shows? Wat bespreekt Pien met de artiesten met wie ze werkt? Hoe gaat ze te werk bij het boeken van een show? En hoe belangrijk is het om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd waarin tickets verkopen toch steeds meer een kwestie lijkt van tiktok hits en social media following?


Volg @TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen. Ready? Let’s go!


Muzikantendag 2025 Special:

Hoe kijkt boeker Pien Feith

naar shows?

Muzikantendag Special: Pien Feith (Head of NL Bookings, Friendly Fire) over hoe zij als boeker naar shows kijkt


Dit is een speciale aflevering van The Live Coaches, opgenomen voor live publiek in het MILK café van de Melkweg tijdens
Muzikantendag 2025. Voor de gelegenheid hebben we een gast uitgenodigd met een perspectief wat nog onderbelicht is gebleven in de podcast, maar wiens rol essentieel is voor het laten plaatsvinden van de live ervaringen die we bespreken: de boeker. De persoon die ervoor zorgt dat jouw goed uitgedachte en door gerepeteerde show ook daadwerkelijk op de podia komt te staan en de kans krijgt om gezien te worden door het publiek.


Te gast is
Pien Feith, Head of NL Bookings bij Friendly Fire, een van de grootste boekingskantoren en concert en festival producenten van Nederland. Ze is al vele jaren nauw betrokken bij opkomend Nederlands talent en staat bekend om haar scherpe oog voor nieuw talent. Daarnaast was ze, voordat ze boeker was, lange tijd zelf als artiest op de Nederlandse podia te vinden.


Bij Friendly Fire richt Pien zich volledig op het op- en doorbouwen van de carrières van Nederlandse artiesten. Ze boekt onder meer artiesten als Merol, Sef, Kovacs en Sophie Straat en is met haar roster ook een van de hofleveranciers van artiesten die wij al in deze podcast spraken over hun unieke live ervaringen. Zo boekt zij voorgaande gasten Pitou, Personal Trainer, Droom Dit en Bumble B. Boy. Een gegeven wat ons alleen nog maar nieuwsgieriger maakt naar haar perspectief en inzichten. 


In deze aflevering onderzoeken we wat zij als boeker heeft geleerd over wat een goede show maakt, hoe ze als boeker te werk gaat en wat jij daarvan kunt leren. Hoe kijkt een boeker naar live shows? Wat bespreekt Pien met de artiesten met wie ze werkt? Hoe gaat ze te werk bij het boeken van een show? En hoe belangrijk is het om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd waarin tickets verkopen toch steeds meer een kwestie lijkt van tiktok hits en social media following?


Volg @TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen. Ready? Let’s go!

Beluister de aflevering hier!

Hoe kijkt een boeker naar live shows? Wat bespreekt Pien met de artiesten met wie ze werkt? Hoe gaat ze te werk bij het boeken van een show? En hoe belangrijk is het om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd waarin tickets verkopen toch steeds meer een kwestie lijkt van tiktok hits en social media following?


Veel luisterplezier!

Luister de aflevering hier!

Hoe kijkt een boeker naar live shows? Wat bespreekt Pien met de artiesten met wie ze werkt? Hoe gaat ze te werk bij het boeken van een show? En hoe belangrijk is het om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd waarin tickets verkopen toch steeds meer een kwestie lijkt van tiktok hits en social media following?


Veel luisterplezier!

Beluister de aflevering hier

Hoe kijkt een boeker naar live shows? Wat bespreekt Pien met de artiesten met wie ze werkt? Hoe gaat ze te werk bij het boeken van een show? En hoe belangrijk is het om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd waarin tickets verkopen toch steeds meer een kwestie lijkt van tiktok hits en social media following?



Veel luisterplezier!

Show notes

[01:47] Aflevering introductie


[04:15] Welke recente shows maakten indruk op Pien?


[05:23] Wat maakte die shows goed?


[06:48] Waar let Pien op wanneer ze een show bekijkt?


[11:19] Welke dingen had Pien met haar ervaring als boeker nu, vroeger als artiest anders gedaan?


[13:37] In hoeverre denkt Pien mee met artiesten over hun live shows?


[15:33] Hoe ziet Pien haar rol als boeker?


[17:12] Is het erg als publiek je in een kleinere opstelling leert kennen terwijl je opgenomen muziek met band is?


[19:22] Hoe kun je als artiest je show met band minder kostbaar maken?


[20:05] Wat is Piens proces bij het boeken van een show?


[25:48] Hoe belangrijk is het nog om een inhoudelijk goede show te hebben in een tijd waarin ticketverkoop steeds meer verbonden lijkt met populariteit op social media?


[27:29] Waarom is het belangrijk om je publiek te ontmoeten waar het is?


[29:52] Is het boeken van een act die populair is op social media anders dan een act die dat niet is?


[32:21] Neemt het aantal speelplekken in Nederland af?


[34:26] Pien’s tip voor Nederlands talent


[37:03] Wat is een concert?

Show notes

[01:47] Aflevering introductie


[04:15] Welke recente shows maakten indruk op Pien?


[05:23] Wat maakte die shows goed?


[06:48] Waar let Pien op wanneer ze een show bekijkt?


[11:19] Welke dingen had Pien met haar ervaring als boeker nu, vroeger als artiest anders gedaan?


[13:37] In hoeverre denkt Pien mee met artiesten over hun live shows?


[15:33] Hoe ziet Pien haar rol als boeker?


[17:12] Is het erg als publiek je in een kleinere opstelling leert kennen terwijl je opgenomen muziek met band is?


[19:22] Hoe kun je als artiest je show met band minder kostbaar maken?


[20:05] Wat is Piens proces bij het boeken van een show?


[25:48] Hoe belangrijk is het nog om een inhoudelijk goede show te hebben in een tijd waarin ticketverkoop steeds meer verbonden lijkt met populariteit op social media?


[27:29] Waarom is het belangrijk om je publiek te ontmoeten waar het is?


[29:52] Is het boeken van een act die populair is op social media anders dan een act die dat niet is?


[32:21] Neemt het aantal speelplekken in Nederland af?


[34:26] Pien’s tip voor Nederlands talent


[37:03] Wat is een concert?

Show notes

[01:47] Aflevering introductie


[04:15] Welke recente shows maakten indruk op Pien?


[05:23] Wat maakte die shows goed?


[06:48] Waar let Pien op wanneer ze een show bekijkt?


[11:19] Welke dingen had Pien met haar ervaring als boeker nu, vroeger als artiest anders gedaan?


[13:37] In hoeverre denkt Pien mee met artiesten over hun live shows?


[15:33] Hoe ziet Pien haar rol als boeker?


[17:12] Is het erg als publiek je in een kleinere opstelling leert kennen terwijl je opgenomen muziek met band is?


[19:22] Hoe kun je als artiest je show met band minder kostbaar maken?


[20:05] Wat is Piens proces bij het boeken van een show?


[25:48] Hoe belangrijk is het nog om een inhoudelijk goede show te hebben in een tijd waarin ticketverkoop steeds meer verbonden lijkt met populariteit op social media?


[27:29] Waarom is het belangrijk om je publiek te ontmoeten waar het is?


[29:52] Is het boeken van een act die populair is op social media anders dan een act die dat niet is?


[32:21] Neemt het aantal speelplekken in Nederland af?


[34:26] Pien’s tip voor Nederlands talent


[37:03] Wat is een concert?

Inspiratie

Links

Links

Hieronder vindt je een lijst van alles wat we bespreken in de podcast.

Klik op de term voor meer informatie.


Connect with The Live Coaches

The Live Coaches: Instagram Website

Melanie Esther: Instagram - Website            

Vincent de Raad:   Instagram - Website


Connect met Pien Feith

Instagram: https://www.instagram.com/pienfeith/ 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pienfeith/ 

Website: https://friendlyfire.nl/nl/artists/booking-contact/detail/pien-feith/ 


Links

Muzikantendag (muziekindustrie evenement)

https://muzikantendag.nl/ 


MILK café (café)

https://www.melkweg.nl/nl/milk/ 


Melkweg (venue)

https://www.melkweg.nl/nl/over-ons/ 


Friendly Fire (boekingsbureau en promotor)

https://friendlyfire.nl/nl/over-friendly-fire/ 


Merol (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/merol/ 

https://www.instagram.com/merolmusic/ 


Sef (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/sef/ 

https://www.instagram.com/yousefgnaoui/ 


Kovacs (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/kovacs/ 

https://www.instagram.com/kovacsofficial/ 


Sophie Straat (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/sophie-straat/ 

https://www.instagram.com/sophiestraat/ 


Pitou (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/pitou/ 

https://www.instagram.com/pitouou/ 


The Live Coaches in gesprek met Pitou

https://www.thelivecoaches.nl/podcast/pitou 


Personal Trainer (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/personal-trainer/ 

https://www.instagram.com/personaltrainertheband/ 


The Live Coaches in gesprek met Willem Smit van Personal Trainer

https://www.thelivecoaches.nl/podcast/s3mybabypersonaltrainer 


Droom Dit (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/droom-dit/ 

https://www.instagram.com/droomdit/ 


The Live Coaches in gesprek met Sam de Laat van Droom Dit

https://www.thelivecoaches.nl/podcast/esns24 


Bumble B. Boy (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/bumble-b-boy/ 

https://www.instagram.com/bumble_b_boy/ 


The Live Coaches in gesprek met Bumble B. Boy

https://www.thelivecoaches.nl/podcast/bumble-b-boy 


Fountaines D.C. (artiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fontaines_D.C


AFAS Live (venue)

https://nl.wikipedia.org/wiki/AFAS_Live 


Son Mieux (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Son_Mieux 


The Great Escape (showcase festival)

https://greatescapefestival.com/info/ 


ADE (showcase festival)

https://www.amsterdam-dance-event.nl/en/about-ade-what-is-ade/ 


Rewire (festival)

https://www.rewirefestival.nl/about 


Ableton (music creation software)

https://www.ableton.com/en/about/ 


CuliNESSE (festival)

https://culinesse.nl/info/ 


Eurosonic Noorderslag (showcase festival)

https://esns.nl/nl/esns/about-esns/ 


Bankzitters (artiest)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bankzitters 


Humberto (televisieprogramma)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Humberto_(televisieprogramma) 


Meau (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/meau/ 

https://www.instagram.com/meauhewitt/ 


Hiqpy (artiest)

https://www.instagram.com/hiqpyband/ 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hiqpy 

https://www.hiqpy.nl/ 


Flaire (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/flaire 

https://www.instagram.com/flaire.music/ 


Milolaathetlukken (artiest)

https://friendlyfire.nl/nl/artiesten/detail/milolaathetlukken 

https://www.instagram.com/milolaathetlukken/ 


Parker Fans (artiest)

https://friendlyfire.nl/en/artists/detail/parker-fans/ 

https://www.instagram.com/parkerfansss/ 


The Live Coaches S3 - Geloven in Jezelf

https://www.thelivecoaches.nl/podcast/s3geloveninjezelf 


Protestfest (evenement)

https://www.paradiso.nl/programma/sophie-straats-protestfest-3/2297376 

TLC x Muzikantendag 2025 - Pien Feith - TRANSCRIPT

Pien: [00:00] Ik denk gewoon als je niet in de muziek werkt dat het heel moeilijk is om precies te weten van: hoe werkt dat nou allemaal? En ik heb me daar als muzikant best bescheiden in opgesteld en best dienstbaar naar de muziekindustrie. En dat zou ik achteraf anders hebben gedaan. Dus ik denk dat ik veel minder dienstbaar of afhankelijk mezelf van de muziekindustrie had opgesteld en veel meer gewoon dacht van: ja, ik weet het zelf beter of zo.


Vincent: [00:27] Hoe ziet dat er praktisch uit dan? Is dat gewoon meer je eigen ding doen en de muziekindustrie komt wel of zo?


Pien: [00:34] Dat ja. Ja of minder advies aannemen van mensen waarvan je eigenlijk zou denken van: ja, jij snapt mijn muziek helemaal niet. Waarom heb ik naar jou geluisterd?


Melanie Esther: [00:42] Vertrouwen in jezelf eigenlijk?


Pien: [00:43] Ja. Meer vertrouwen in jezelf. Want jij weet uiteindelijk denk ik altijd het beste wat jij aan het doen bent.


Tune: [00:55]

Hey! 

Ik ben Vincent de Raad en ik ben Melanie Esther en wij zijn 'The Live Coaches.' Wij coachen artiesten in het vertalen van hun unieke verhaal naar een live ervaring op het podium.

In onze podcast gaan wij in gesprek met experts van voor en achter de schermen uit de live muziekindustrie. We bieden je nieuwe kennis, inzichten en meteen toepasbare tips om van je optreden een ervaring te maken!

Check onze insta @thelivecoaches voor foto’s en video’s van alle voorbeelden die voorbijkomen en ga naar
www.thelivecoaches.nl voor shownotes, transcripts en meer info over onze coaching en workshops.

Ready? Let’s go!


Vincent: [01:47] Hey! Leuk dat je luistert naar The Live Coaches, de podcast voor artiesten die van hun optreden een ervaring willen maken. Met vandaag een speciale aflevering die we opnamen in het MILK café van de Melkweg in Amsterdam tijdens Muzikantendag 2025. 


Voor de gelegenheid, hebben we een gast uitgenodigd met een perspectief dat nog onderbelicht is gebleven in de podcast, maar wiens rol essentieel is voor het laten plaatsvinden van de live ervaringen die we bespreken. De boeker. De persoon die ervoor zorgt dat jouw goed uitgedachte en doorgerepeteerde show ook daadwerkelijk op de podia komt te staan en de kans krijgt om gezien te worden door het publiek. 


En onze gast vandaag is niet zomaar een boeker, maar iemand die al vele jaren nauw betrokken is bij opkomend Nederlands talent en bekend staat om haar scherpe oog voor nieuw talent. Ze heeft ook, vind ik persoonlijk, een van de spannendste rosters van Nederland en voordat ze boeker was, was ze lange tijd zelf als artiest op de Nederlandse podia te vinden. Ik heb het over Pien Feith. 


Pien Feith is boeker bij Friendly Fire, een van de grootste boekingskantoren en concert en festival producenten van Nederland. Bij Friendly Fire richt Pien zich volledig op het op en doorbouwen van de carrières van Nederlandse artiesten. Ze boekt onder meer artiesten als Merol, Sef, Kovacs en Sophie Straat en is met haar roster ook een van de hofleveranciers van artiesten die wij al in deze podcast spraken over hun unieke live ervaringen. Zo boekt ze voorgaande gasten Pitou, Personal Trainer, Droom Dit en Bumble B. Boy. Een gegeven wat ons alleen nog maar nieuwsgieriger maakt naar haar perspectief en inzichten. 


In deze aflevering onderzoeken we wat zij als boeker heeft geleerd over wat een goede show maakt. Waar let ze op? Wat bespreekt ze met de artiesten met wie ze werkt? Hoe gaat ze te werk bij het boeken van een show? En hoe belangrijk is het om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd waarin tickets verkopen toch steeds meer een kwestie lijkt van TikTok hits en social media following? 


Direct voor dit gesprek gaven we een flits college en in onze haast en enthousiasme om van het flits college aan de ene kant van het gebouw naar onze podcast desk aan de andere kant van het gebouw te komen, ging er in het begin iets mis, waardoor we helaas het begin van de opname niet hebben. Gelukkig is het maar een klein stukje en mist alleen onze eerste vraag. Die was wat de laatste show was die Pien heeft gezien die echt indruk op haar maakte. Ze vertelt dat ze moet denken aan de show van Fontaines D.C. in de AFAS Live afgelopen november en vanaf daar hebben we gelukkig weer de opname. Dus heel veel luisterplezier met dit gesprek met de enige echte Pien Feith.


Pien: [04:30] Heb ik gezien. Afgelopen najaar was dat geloof ik. Ja, dat was gewoon heel erg een soort gestrekt been erin. Hele stevige goede rock show, maar ook inhoudelijk visueel heel cool. Wat ik vet vond aan hen, is dat ze een best wel glossy kleurrijke stage set up hadden, wat je niet heel veel meer ziet bij rockbands. Dus dat vond ik verrassend.


Vincent: [04:54] Ja, echt die roze kleur is dat.


Pien: [04:54] Die hele mooie roze hart zeg maar, een soort opblaashart-achtig ding.


Vincent: [04:57] Ja.


Pien: [05:00] Ja dus dat staat me bij. Maar ik zag ook vorige week Son Mieux bij The Great Escape in een heel klein zaaltje. Dat was ook heel leuk, want dat is eigenlijk een band die speelt natuurlijk normaal hele grote shows, dus die zijn een soort geoliede machine en die staan dan opeens in een soort kroeg ofzo. En dan denk je ook van... 


Melanie Esther: [05:14] Ja, beginnen weer voor het gevoel he? Ja.


Pien: [05:15] Ja, dat is heel leuk om te zien, want dan denk je: ja oké, dat is echt vet eigenlijk om zo'n band die al, weet je wel, zoveel jaar bestaat, vijftien jaar of zo. Om dan in zo'n kleine plek te zien.


Vincent: [05:23] Kun je dat dan duiden? Als jij denkt aan een van die twee shows, wat zo'n show zo goed maakt?


Pien: [05:29] Ja, ik heb naar aanleiding van de voorbereiding van deze podcast daar wel een paar dagen over na zitten denken en ik denk dat er niet echt een eenduidig antwoord is. Het kunnen heel veel verschillende dingen zijn denk ik. Ik denk: je smaak in liveshows is ook een ding. Sommige mensen houden gewoon van een goeie moshpit en dat dat helemaal losgaat. Sommige mensen vinden het fijn als je kan zitten en heel intiem naar iemand kan luisteren. Dus het is ten eerste denk ik heel veel smaak, toch wel. Maar als ik dan ergens een paar algemeenheden zou moeten kiezen voor mezelf - en ik denk dat dat dan nog wel het veiligste is om te doen - is dat ik er wel heel erg op aan ga als iemand veel zelfvertrouwen heeft op het podium. Ik denk en dan ook dus het zelfvertrouwen om heel kwetsbaar te kunnen zijn. Maar als er een soort rust is in een artiest en opkomt van 'I got this', dan voel je dat meteen in de zaal, denk ik. Van, dan gaat een publiek daar ook in mee. En als, ik vind het heel vet als ik voel dat een artiest controle heeft over wat er in die zaal gebeurt. Dat als het ware in zijn vingers zijn of haar vingers heeft, dat vind ik vet. En daar ga ik wel op aan, denk ik. Ja, dat is misschien één ding. Maar goed, er zijn nog… Ik kan nog vijf dingen noemen waarschijnlijk.


Vincent: [06:48] Ja. Nou, dat is meteen mijn volgende vraag misschien wel ook een beetje. Wat zijn de dingen waar jij als persoon, maar ook denk ik als boeker, wat zijn de dingen waar jij eigenlijk op let? Wat zijn de belangrijkste dingen waar jij naar kijkt als jij een liveshow ervaart?


VANAF HIER 14 SECONDEN EERDER ALLE TIME STAMPS


Pien: [07:06] Ik denk dat ik wel kijk naar van wat probeert deze persoon te doen en is dat aan het werken? Snap je? Als je een hete rock show probeert neer te zetten, is het dan ook echt heet en is het dan ook echt aan het knallen? Als je iets heel sensitiefs probeert te doen, is dat het dan ook? Ehm. Nou ja, goed. Dus ik denk dat je binnen het genre dat je soort van ja, dat je daar iets neerzet wat je probeert te doen als muzikant denk ik. Ik kijk ook wel naar gewoon van ja, wankelt het of zo? Of is het steady? Zijn er dingen die hier niet goed gaan? Ja, en dan bedoel ik... Ik bedoel niet een soort van dat je als band perfect moet spelen of dat er nooit iets mis kan gaan, want dat kan ook gewoon heel sympathiek zijn. En het maakt ook heel erg uit hoe je dat dan...


Melanie Esther: [07:59] Dat is het live element natuurlijk, ja. 


Pien: [08:00] Sure en dat is juist ook vet. Maar ik bedoel meer van, sommige dingen zijn gewoon echt nog niet af of zijn niet goed bedacht of zijn niet. Ja of of of. Het is niet goed gerepeteerd of iemand speelt gewoon echt super uit de maat of gewoon. Dat soort dingen. Dan denk ik wel van dat vind ik dan wel.


Vincent: [08:16] Dingen die echt afleiden en die echt…


Pien: [08:17] Afleiden of ja, echt zorgen dat je er niet in komt of zo. Ja.


Vincent: [08:22] Dat vind ik al wel heel cool. Dat eerste wat je zegt van echt doorgronden van wat probeer je eigenlijk te doen. En dat is misschien, misschien zelfs iets waar artiesten zelf soms niet helemaal bewust van is. Wat probeer ik eigenlijk te doen? En lukt dat ook? Ja, dat is. Ik heb het idee dat als wij met artiesten werken ook dat het vaak best een onderbewust proces kan zijn van... Je gaat een show geven, je gaat die liedjes op een podium spelen. Maar heb je voor jezelf echt helder bedacht van wat? Wat probeer ik eigenlijk te doen met de show? Dat is iets waar we met The Live Coaches vaak mee bezig zijn met artiesten. Wat best wel voor wat Eureka-momenten kan kan zorgen soms.


Pien: [08:52] Ja, en ik denk ook wel van: kijk, het is ook een proces natuurlijk. Van, je gaat ook optreden en dan ga je ook ontdekken wat je doet.


Melanie Esther: [08:57] Zeker, ja.


Pien: [08:58] Dus dat kan ook weer heel interessant zijn. Maar dan moet het niet helemaal de plank al misslaan denk ik. Ik bedoel, dus wat ik vaak merk in relatie met artiesten is dat - en dat heb ik denk ik zelf ook als artiest gehad, dus dat gaat dan misschien zometeen, komen we daar misschien nog op. Maar, dat je soms nog niet helemaal als artiest door hebt van: hey, wat is eigenlijk mijn publiek? Of op welke plekken zou ik eigenlijk echt passen? Of in welk idioom beweeg ik me nou? Dat je dat gewoon nog niet helemaal weet? En als je dat nog niet helemaal weet, dan ja, dan kan je soms ook echt op de verkeerde plekken terechtkomen. Of dan probeer je misschien iets te doen wat helemaal niet klopt bij wat je probeert te doen.


Melanie Esther: [09:42] Ja, ja, live is in die zin echt een verlengstuk van je muziek toch? Waar past jouw muziek? Waar komt jouw muziek tot leven? Is dat ook iets waar je met artiesten aan werkt? Jij kijkt natuurlijk dan echt naar: waar passen zij? Heb je ook een voorbeeld misschien van ergens waar dat dan niet lukte? Dat je zegt van, "oh, dit matcht dan inderdaad niet qua boekingen?"


Pien: [09:59] Nou ja, je hebt wel bijvoorbeeld pop acts die elektronische elementen hebben, maar gewoon heel pop zijn. En die willen dan bijvoorbeeld op ADE of op Rewire. En dan moet ik echt uitleggen van, "hé, dat is echt een heel ander ding zeg maar." Dus dan probeer ik wel heel erg uit te leggen van: dit is elektronica veertig keer experimenteler dus daar ga je niet helemaal je publiek vinden. Want natuurlijk kan ik heel erg proberen om je daar geboekt te krijgen, wat waarschijnlijk dan ook niet lukt, maar dan nog ga je daar voor mensen staan die niet jouw muziek gaan waarderen. Dus het is gewoon denk ik heel verstandig om te beseffen van: waar zit ik nou eigenlijk in? Om een soort van eerlijke spiegel voor jezelf te hebben. En dan waar pas ik? En wat is mijn publiek? En daar je ook echt op te gaan richten. Want dan ga je ook dus voor mensen spelen die het gewoon echt leuk gaan vinden. En dat is uiteindelijk dan een prettigere ervaring.


Melanie Esther: [10:48] Ja. Waar is mijn publiek? En waar zijn zij? Of sorry, wie is mijn publiek en waar zijn zij? Wat voor festivals? Events?


Pien: [10:56] Ja, en ook daar te gaan spelen. En dus ook dan, beyond zeg maar het commerciële van dat, maar ook dat je dan dat ook meeneemt in je muziek. Dus van: wat zijn dan de visuele dingen die daarbij passen? En wat zijn de kleding dingen? En wat zeg ik dan? Of moet ik veel praten of niet? Ja, het is allemaal dat soort dingen denk ik van. Maar goed.


Vincent: [11:19] Maar die inhoudelijke keuzes. Ik was ook wel benieuwd eigenlijk. Je bent nu tien jaar als boeker actief. Zijn er nou dingen met die kennis die je in de afgelopen tien jaar hebt opgedaan en die je zelf live anders had gedaan, of dat je denkt van: als ik nu die Pien van twintig jaar geleden iets kon vertellen, van: oh ik zou het zo doen of ik zou je dit willen meegeven, zou je dan dingen hebben dat je denkt van: oh ja, dat zou ik nu zo aanpakken.


Pien: [11:40] Ja, best wel wat dingen denk ik. Ik denk gewoon als je niet in de muziek werkt dat het heel moeilijk is om precies te weten van hoe werkt dat nou allemaal? En ik heb me daar als muzikant best bescheiden in opgesteld en best dienstbaar naar de muziekindustrie. En dat zou ik achteraf anders hebben gedaan. Dus ik denk dat ik veel minder dienstbaar of afhankelijk mezelf van de muziekindustrie had opgesteld en veel meer gewoon dacht van: ja, ik weet het zelf beter of zo.


Vincent: [12:10] Hoe ziet dat er praktisch uit dan? Is dat gewoon meer je eigen ding doen en de muziekindustrie komt wel of zo?


Pien: [12:17] Dat ja. Ja, of minder advies aannemen van mensen waarvan je eigenlijk zou denken van ja, jij snapt mijn muziek helemaal niet. Waarom heb ik naar jou geluisterd?


Melanie Esther: [12:24] Vertrouwen in jezelf eigenlijk?


Pien: [12:26] Ja, meer vertrouwen in jezelf. Want jij weet uiteindelijk denk ik altijd het beste wat jij aan het doen bent. Meer dan een random persoon die misschien een heel andere smaak heeft of helemaal niet snapt wat jij precies aan het doen bent. Dus dat, denk ik. Wat ik ook achteraf denk is van, ik zat heel erg in een soort ehm... Ja, ik was heel erg geïnteresseerd in elektronica. Dus heel veel met samplers en het opknippen in Ableton. Heel erg producerend. En achteraf denk ik van: dat hield me wel een beetje weg van het performen ofzo en van het zingen. Dus achteraf denk ik dat ik misschien iets losser daarvan had moeten.


Vincent: [13:01] Het performatieve, eigenlijk toch een belangrijker element aan zo'n show dan misschien dat alles live is? Of dat je alles...


Pien: [13:05] Nou, ik was gewoon live heel erg bezig met dat alles werkte en dat alles klopte.


Vincent: [13:09] De knopjes, alle dingetjes om je heen. Jezelf een beetje inkapselen.


Pien: [13:13] Ja, precies. Ja. En dat ik dan dacht van: ah, dat had ik beter kunnen uitbesteden en gewoon veel meer kunnen bewegen en zingen en daarop kunnen focussen of zo.


Melanie Esther: [13:21] Is dat ook die ervaring die je zelf hebt? Is dat ook iets wat je nu aan je eigen artiesten van je roster meegeeft van: denk echt ook aan dat performatieve en ja, soms minder die extreme focus op het moet allemaal goed zijn?


Pien: [13:35] Ja, dat wel, denk ik.


Vincent: [13:37] Misschien een stapje terug. In hoeverre denk jij eigenlijk mee met artiesten in jouw roster over de inhoud van hun show?


Pien: [13:42] Nou ja, eigenlijk dus voornamelijk als mensen toch wel een beetje een opening geven of aangeven dat ze dat willen. Of als het echt helemaal misgaat. Maar over het algemeen wil ik niet heel veel ingrijpen in een soort creatief proces omdat ik - dat komt misschien van wat ik net zei, van: ik denk dat het arrogant kan zijn om heel erg te denken van: oh, ik weet wel hoe jouw show moet zijn. Ik denk toch dat het heel erg een creatief proces is wat vanuit die persoon zelf - waar iemand zelf zijn weg in moet vinden. Maar als iemand het me echt vraagt, misschien een stapje terug van - heel vaak, de mensen waar ik al mee ga werken, daar ben ik al wel fan van. Dus dan heb ik vaak niet heel veel meteen aan te merken. Dan vind ik al dat ze het heel interessant doen en dan vertrouw ik ook graag in een soort van het natuurlijke vermogen dat ze per release of per half jaar / jaar, sowieso al stappen maken. Gewoon door de ervaring die ze opdoen. 


En dat is ook wel iets wat ik over de jaren echt heb gezien. Van, het gaat echt per cycle of zo van jaar of halfjaar zie je mensen echt ontwikkelen. En ik heb ook - ik ben altijd best wel bang doordat als ik dan bijvoorbeeld zeg van, "oh je moet veel meer..." sirene "...dit of dat doen", dat ze dan heel erg geforceerd iets gaan doen wat "de industrie" of "je boeker" vindt en dat dat ze dan een soort van iets gaat laten doen wat helemaal niet in hun eigen ontwikkeling zit of zo. Dus ik ben daar best wel voorzichtig mee.


Melanie Esther: [15:07] Het is ook een soort wederzijds vertrouwen hebben in de act.


Pien: [15:10] Dat denk ik wel ja. En als het, als ze nou echt - kijk, het gebeurt wel eens dat een artiest bijvoorbeeld iets doet op het podium waarvan ik echt denk van: nou, dit is gewoon echt niet zo handig. Of, jeetje, je bent meer onzeker dan nodig ofzo. Dan kan ik wel eens dan, ik doe wel subtiele - denk ik - opmerkingen. Peptalks of kritische momenten.


Vincent: [15:33] Ik wil ook een beetje toebewegen naar hoe jij boeken eigenlijk aanpakt, van artiesten. En wat artiesten daar misschien ook van kunnen leren voor zichzelf. Hoe zie jij jouw...? Jij bent een boeker. Dus in principe, wat je doet is je gaat met een artiest zitten, je kijkt wat wil jij? En dan probeer jij te helpen om dat werkelijkheid te maken eigenlijk. Wat betreft live. Ik wil op bepaalde plekken gaan spelen. Ik wil naar bepaalde doelen toewerken live, en dat is iets wat jij dan faciliteert en met hen gaat proberen te bereiken.


Pien: [16:07] Ja.


Vincent: [16:07] Hoe zie jij die rol voor jouzelf? Hoe zie jij zelf, buiten die hele praktische invulling, hoe zie jij jouw rol als boeken of in het team van een artiest?


Pien: [16:18] Ik denk dat ik een schakel ben in een team die een artiest niet helemaal kan maken of breken of zo. Ik denk dat ik een persoon kan zijn die naar de live kant, ja, een soort middenweg kan zijn. Om mensen onder de aandacht te krijgen. En ik kan natuurlijk mijn netwerk inzetten om mensen net even iets meer naar voren te duwen.


Vincent: [16:44] Ja, er zit een waarde als jij iets voorstelt? Daar zit een soort waarde in, een vertrouwen wat je hebt opgebouwd?


Pien: [16:50] Misschien, hopelijk. Ja, denk het wel. Maar ook weer totaal afhankelijk van naar welke partij ik ga. Als ik met Droom Dit naar CuliNESSE ga, wat een wat meer mainstream festival is, dan heb ik ook geen sway zeg maar. Dan zeggen ze ook, "ja, dat is veel te alternatief." Dus het moet wel, het heeft ook wel te maken met de juiste plekken. Maar ja, het kan helpen inderdaad. Ja.


Vincent: [17:12] Ik denk dat heel veel artiesten, zeker in begin stadia, is er weinig budget, zijn er weinig dingen mogelijk en zitten ze heel erg met de vraag: in welke opstelling ga ik? Wat is haalbaar? En hoe representeer ik mijn muziek die op plaat misschien wel met een hele band is gespeeld, live? Hoe denk jij daarover na? Is het gewoon okee om een soort solo versie te maken als je plaat met band is? Of zou je dan zeggen van, ik zou eigenlijk eerder voet bij stuk houden en wel met die band gaan? Of hoe kijk jij naar dat vraagstuk?


Pien: [17:38] Ook dat ligt wel een beetje aan de artiest. Sommige mensen blijven muzikaal heel goed overeind in hun eentje en sommige mensen hebben echt een band nodig om de plaat dan te representeren. Dus dat ligt ook weer een beetje aan de artiest. Maar als iemand zegt van, hey, ik krijg nu shows voor vijfhonderd euro of zevenhonderd euro en ik kan daar mijn band niet voor betalen. Dus ik wil in een duo gaan of ik wil alleen gaan, dan zeg ik ook van, "prima", dat is ook okee." Maar dan moet ik dat wel van tevoren weten, want dan moet ik het op die manier bespreken met programmeurs. Je kunt niet natuurlijk iets boeken ervanuitgaande dat zij een band boeken en dat er dan een kleine set up komt. Dus dan is het gewoon een kwestie van afspreken wat we gaan doen en misschien dus ook de speelplekken daarop aanpassen. Van: oh, maar dan gaan we misschien het eerste jaar op wat kleinere dingen of meer intiemere spots staan. En dan het jaar daarop misschien als er meer attractie is en wat meer gage, dan kun je groter gaan bijvoorbeeld.


Vincent: [18:30] Is dat erg als jouw publiek jou dan zo heeft gezien en dan online gaat luisteren dat het dan iets heel anders is?


Pien: [18:36] Dat kan een... ja, dat als je geen indruk maakt live in je eentje, dan kan het een issue zijn. Als je ook heel erg - kijk, je kunt soms ook door het kaal te strippen juist heel erg indruk maken. Dus het hoeft niet per se erg te zijn. Als mensen dan toch naar je opnames gaan luisteren en het is alleen maar voller dan denken ze: wow! Dit is ook vet. Dus het kan okee zijn. Alleen, als het zo is dat het gewoon niet impressed solo en je mist echt die band, dan zou ik misschien adviseren van ja dan moet je misschien minder doen, maar wel echt met die band gaan. En dan denk ik mee over hoe kun je nou bijvoorbeeld een band show neerzetten die misschien nog minder kostbaar is? Weet je? Dus dat zijn ook gesprekken die je voert, waar je over nadenkt.


Melanie Esther: [19:22] Hoe kan dat?


Pien: [19:22] Nou ja, door bijvoorbeeld - wat ik vaak zie met mensen die opkomen, is dat ze afspraken maken met mensen van, "hey, we gaan het eerste jaar allemaal best wel wat investeren. En we vragen allemaal niet ons reguliere tarief, omdat we allemaal denken dat dit heel succesvol gaat worden. En we gaan gewoon investeren een jaar lang. En dan spreken we af dat als het doorbreekt dat ik jullie dan niet meteen dumpt, maar dat die band dan ook daarvan gaat profiteren zeg maar. Dus dat soort afspraken kun je maken. Maar soms is het ook bijvoorbeeld ja, wel dat een artiest zegt, ik ga gewoon een jaar investeren en het kost me dan heel veel geld  en dan betaal ik dat. Of niet. Dan gaan ze solo. Ja, ja.


Vincent: [20:07] Even naar jou als boeker en wat acts van jouw proces kunnen leren eigenlijk. Hoe ga jij eigenlijk te werk als jij een act boekt? Jij zit op kantoor. Ga jij pitchen? Nodig jij mensen uit naar die shows? Hoe overtuig jij boekers van dat ze iets moeten boeken? Hoe werkt dat proces voor jou als boeker? Hoe pak je dat aan?


Pien: [20:31] Dat verschilt ook wel. Maar over het algemeen is het wel een soort van probeer je wel een band op verschillende momenten al te presenteren. Dus eigenlijk al ruim voor bijvoorbeeld een Eurosonic, probeer je al de aandacht op een band te krijgen. Dus dat kan met een aankondiging dat we gaan samenwerken. Dat kan door een Popronde uit te lichten. Dat kan door supports al te regelen. Dat kan dan ook door  natuurlijk richting Eurosonic door daar veel vanuit Friendly Fire veel aandacht op te zetten.


Vincent: [21:04] Dus de eerste stap is eigenlijk: zorg dat mensen weten dat je bestaat?


Pien: [21:07] Ja, sowieso die act inderdaad gewoon veel aandacht proberen te geven en er dan ook gewoon in de maanden naar aanloop van Eurosonic die band al best wel veel te noemen richting programmeurs en daar gewoon casually over te praten en te vertellen wie het zijn. Ja, ik denk - ik ben niet zo heel erg van, "dit is de wapenfeiten en ze hebben zoveel aantallen", dat doe ik nooit echt veel. Ja, ik doe het soms wel, maar bij opkomend talent misschien wat minder. Ik probeer meer wat context te geven van wie het zijn en waar ze vandaan komen, van wat voor muziek ze houden, zodat mensen het gevoel krijgen van: wat is het voor een band? Of wat is het voor een artiest?


Melanie Esther: [21:44] Heb je het dan ook al inhoudelijk? Ja. Heb je het dan ook inhoudelijk al over de live ervaring die ze neerzetten? Bijvoorbeeld bij een Droom Dit? Daar kun je natuurlijk best goed beschrijven wat er gebeurt. En dat was en is nog steeds heel uniek. In Nederland was dat opeens: wow, er is echt een nieuwe band zeg maar. Wat vertel je dan bijvoorbeeld in zo'n situatie over hen?


Pien: [22:01] Over hen heb ik vooral wel gezegd dat het live heel intens is en dat Sam een hele bijzondere performer is en dat het heel pijnlijk eerlijk was. En dat het daardoor heel bijzonder was. Dus dat soort dingen vertel ik dan.


Melanie Esther: [22:16] Dus eigenlijk als artiest, misschien de artiest die luistert, die heeft nog geen boeker. Dan wil je dus eigenlijk elementen uit je show kunnen vertellen naar een programmeur die daar een beeld bij krijgt wat er dan live te zien zou zijn?


Pien: [22:28] Ja, ik denk dat je het bijna zou kunnen vergelijken met, stel je hebt een vriend of een vriendin en jij hebt zelf een band ontdekt en je vindt die heel cool. En hoe zou je het dan tegen een vriend of een vriendin zeggen dat jij een nieuw band hebt ontdekt? Hoe praat je dan? Dan ga je niet zeggen, "hey, ze hebben achtentachtigduizend streams.


Melanie Esther: [22:46] Ze hebben zoveel volgers.


Pien: [22:48] Ja, dat is heel...


Vincent: [22:49] Ja, niemand zegt dat. Nee.


Pien: [22:50] Nobody cares.


Speaker2: [22:51] Ja.


Pien: [22:52] Dus ik denk dat je veel persoonlijker moet gaan. Dus ik probeer het veel meer een soort van te omschrijven van wat het is en waarom ik het zo mooi vind en wat het met mij doet. En dan hopelijk dat iemand dan denkt: oh, dat ga ik ook eens checken.


Melanie Esther: [23:05] Ja, maar we zeggen van, "oh nobody cares" over die cijfers. Maar het wordt natuurlijk ook best wel vaak gezegd, ik denk zelfs ook op de Muzikantendag natuurlijk wel van, oh, bijvoorbeeld als je eigen shows gaat doen, dan moet er natuurlijk wel mensen naar je show toe kunnen komen. Dus in die zin moet er wel een x aantal mensen zijn dat interesse al heeft. Hoe kijk je daar dan naartoe? Dus wel qua publiek opbouw?


Pien: [23:25] Nou ja, ik wil ook niet helemaal zeggen dat cijfers niet uitmaken, want dat maakt echt wel uit. Steeds meer mensen kijken daar zeker weten naar. Alleen ik had het niet specifiek over zo van hoe zorg je nou dat iemand naar een opkomende talent / artiest gewoon een keer gaat luisteren?


Vincent: [23:48] Ja, maar dat is misschien al goed om te onderscheiden. Dat stap één. Stap één is dat iemand überhaupt al interesse heeft, voordat het nog is... Je kan misschien de val trappen dat je denkt: boek mij meteen of zo, maar je moet eerst nog...


Pien: [23:50] Ja. Snap je? Daar zitten nog stappen voor.


Vincent: [23:52] Precies. Ja, maar dat is best wel. Stel je voor, je hebt die interesse. Wat is dan jouw volgende stap in jouw proces?


Pien: [23:57] Nou ja, dan ga je wel kijken van, zie je ruimte om een keer te komen kijken? Dus kom je op Eurosonic kijken? Of zie je ruimte op je festival voor op die slot voor deze band? Of wil je het meenemen? Wil je het overwegen? Wil je het bespreken in jullie commissies? Soms zijn het ook commissies. Dus het zijn dat soort dingen.


Vincent: [24:15] Misschien heel erg een detail, maar hoe weet jij of jij naar die stap toe kan? Naar die uitnodiging? Is dat iets wat iemand letterlijk zegt? Is dat een gevoel wat jij bij iemand hebt? Van: oh, ik kan nu wel zeggen van, "oh kom kijken" of zo? Of is dat?


Pien: [24:37] Ja, dat is ook een beetje een inschatting. Net zoals dat voorbeeld van een vriend of vriendin of zo. Op een gegeven moment ken je natuurlijk best wel veel programmeurs, dus je kan wel inschatten wat hun smaak is. En op basis van wat ze in voorgaande jaren kans hebben gegeven en geboekt, of het likely is dat ze die band gaan waarderen en of ze daar ruimte voor gaan hebben. En vaak weet een boeker denk ik ook nog van welke slots zijn er? Dus als ik weet dat een festival alleen maar hele grote bekende artiesten neerzet en dat die helemaal geen ruimte heeft voor opkomend talent, dan ga ik niet heel erg veel praten over opkomend talent met die boeker of met die programmeur, want die heeft gewoon die slot niet. Dus die kan die band wel heel leuk vinden, maar dan is het een beetje een waste of time. 


En dat is soms ook wel een moeilijk ding met artiesten. Dat soms artiesten wel de verwachting hebben dat je met iedere programmeur in Nederland over hun band praat, terwijl dat is niet altijd zinvol. Het is, als boeker maak je ook een selectie in je hoofd van: okee, wat zijn nou echt de realistische plekken waar deze band echt gaat staan? En daar zoom je op in. Want er zijn duizend festivals. Je wil gewoon op de juiste plekken en waar je gewoon succes rate kan halen.


Vincent: [25:37] En in die inschatting is het dus ook het vak boeken. Een onderdeel van het vak boeken.


Pien: [25:42] Dat denk ik wel, ja. In ieder geval de kennis die je hebt en de mensen die je kent en die inschatting die je maakt.


Vincent: [25:48] Die vraag die ik net stelde op het begin, aan het einde van mijn intro, hoe belangrijk is het nou om een inhoudelijk sterke en unieke show te hebben in een tijd dat de bankzitters of mensen die op TikTok heel bekend worden in één keer zalen uitverkopen of gewoon social media following steeds belangrijker lijkt. Hoe belangrijk is dat nog voor je ticketverkoop dat je een inhoudelijk goede show hebt? Maakt dat nog uit? Of is het eigenlijk zo dat het eigenlijk vooral online heel goed moet zijn en dat je dan eigenlijk met je show best wel met veel weg kunt komen? Hoe zie jij dat?


Pien: [26:18] Nou, ik denk dat heel veel TikTok artiesten uiteindelijk ook een inhoudelijk verhaal hebben, alleen op een andere manier. Dus die vertellen ook, laten ook hun wereld zien en vertellen ook een verhaal. Dus ik zou dat op zich...


Melanie Esther: [26:32] Ja, in die zin, de Bankzitters nemen echt hun YouTube ervaring naar live toch? Dus dat is dan ook een verlengstuk.


Pien: [26:36] Ja. Dus ja, ik vind dat ook heel inhoudelijk. Alleen het is een andere smaak weer dan iemand die, weet je wel, een heel serieus politiek statement aan het maken is of zo.


Vincent: [26:47] Want heb je, heb jij het idee dat als je dus niet als artiest van nature een soort influencer bent, zeg maar, en de wind op dit moment misschien een beetje tegen hebt in dat opzicht, dat je nog tickets kunt verkopen gewoon puur op: ik heb een hele goeie show? Is dat iets wat kan?


Pien: [27:01] Ja, dat denk ik wel. Jazeker, dat is er zeker nog. Als ik kijk naar Personal Trainer bijvoorbeeld. Dat zijn nou niet echt bepaald influencers. Ik bedoel in een op een bepaalde manier ook weer wel, maar ik bedoel niet TikTok of YouTube vloggers. En die verkopen wel gewoon kaarten en die hebben gewoon een following, een best wel dedicated following. Dus ja, er zijn gewoon heel veel verschillende groepen mensen en wat ik bij jou proef is dat je misschien iets minder TikTok fan bent, dus jij gaat waarschijnlijk naar andere dingen. Maar...


Melanie Esther: [27:36] Ik ben wel benieuwd naar de bankzitters.


Vincent: [27:38] Ja.


Vincent: [27:39] Nou, het is misschien niet zozeer fandom, maar meer, ik merk wel dat veel artiesten in mijn omgeving die niet van nature die kwaliteit hebben, wel heel erg het gevoel hebben dat ze struggelen. Dat ze het heel moeilijk hebben. En dat ze zien dat iemand anders die daar heel goed in is, in één keer heel veel tickets kan verkopen.


Melanie Esther: [27:56] Ja, dat gaat dus echt over het publiek.


Vincent: [27:57] En dan eigenlijk veel minder misschien aandacht heeft gehad voor waar zij al zo lang aan het aan het schaven zijn. En dat ze denken van ja, mijn show is, vind ik zelf sterker, maar ik verkoop geen tickets en zij wel.


Pien: [28:10] Maar wat is dan een sterke show? Dan kom je bijna op dat ding. Van, een show kan natuurlijk heel sterk zijn, maar als mensen er niet van afweten of geen, ja hoe noem je dat? Geen zicht op krijgen dan... 


Melanie Esther: [28:23] Ja, niet weten dat het bestaat.


Pien: [28:24] Dat het bestaat. Ja dus ik vind het ook wel, er is ook heel erg een kwaliteit in dat mensen weten hoe ze dus wel publiek bereiken en connectie maken met mensen. Maar tegelijkertijd snap ik ook dat het heel moeilijk is als je dat van nature niet prettig vind. Dan denk ik ook: misschien moet je het dan ook helemaal niet willen. Er zijn meerdere wegen naar publiek.


Melanie Esther: [28:42] Zeker, ja. Dat is mooi gezegd.


Pien: [28:46] Ja, er zijn heel veel routes. Ik denk, ik heb, ja, er zijn gewoon heel veel verschillende groepen mensen. Er zijn natuurlijk heel veel grote groepen publiek die ook helemaal niet op TikTok zitten en die daar niks mee hebben en dat, ja, dat is misschien dan ook jouw publiek, wat daar ook helemaal niet zit. Dus dan is het vooral belangrijk om na te denken van: waar zit mijn publiek wel? En wie zijn die mensen eigenlijk? En dan komen we eigenlijk een beetje terug op waar we het in het begin over hadden. Wat is nou eigenlijk wat je aan het doen bent? Wie zijn de mensen die daar naar luisteren? Waar zitten die mensen? En hoe bereik ik die? Op welke media zitten die? Hoe ontdekken die hun muziek en hun artiesten? En dan veel meer daarop richten.


Melanie Esther: [29:28] Ja, dat is ook een goede vraag. Ja. Hoe ontdekt mijn publiek artiesten? Hele goede vraag. Waar zijn zij? Luisteren ze naar de radio? Zitten ze op TikTok? Kijken ze naar YouTube? Kijken ze Humberto? Luisteren ze naar RTV Oost? Toch? Zeg maar zo?


Pien: [29:43] Precies. Ja, ja ja. Of gaan ze gewoon waar hun vrienden heen gaan, gaan ze dan gewoon mee? Ja, dus dat dat is wel goed om over na te denken.


Melanie Esther: [29:49] Spotify lijstjes? Whatever dan. Ja.


Vincent: [29:52] Zit er een verschil in hoe jij een act boekt die misschien beter gaat op social media dan een act waarbij social media een minder prominente rol speelt in hoe zij hun verhaal brengen.


Pien: [30:04] Ja, ik denk bij een artiest als Meau is online wel belangrijk. Dus zij doet het heel goed op TikTok en op social media. En haar publiek weet haar echt te vinden en zij weet ook echt haar aanhang te vergroten door middel van social media. En ja, ik zit even na te denken. Bijvoorbeeld iemand als ja toch wel weer Personal Trainer kom ik dan op terug, of Bumble B. Boy denk ik, is dat veel meer gegroeid vanuit live. En de muziek die zijn weg vindt van fan naar fan of gewoon via Spotify en reviews bijvoorbeeld. Dat is veel meer zo gegaan en zie je het veel rustiger opbouwen soms ook.


Vincent: [30:47] En is dat voor jou een ander proces als boeker als jij shows regelt? Verschilt dat dan?


Pien: [30:53] Nou, wat mij wel opvalt is dat alternatieve muziek heel anders op te bouwen is dan echt mainstream popmuziek. Dus dat kleinere festivals vaak wat alternatievere programmeurs kennen. Even generaliserend. Maar dat je bijvoorbeeld een zangeres die heel erg goeie pop maakt, maar nog niemand kent, zeg maar. Dat kan ik niet zo goed op die meer alternatievere festivals opbouwen. Maar die commerciële festivals waar die muziek misschien past, die doen niet echt aan opkomend talent. Die  alleen maar grote stages. Dus dan heb je zeg maar popartiesten die niemand kent, maar die wel heel goed zijn. Maar ik weet niet waar ik het moet boeken, zeg maar.


Vincent: [31:35] Nee, dus als je pop maakt, dan is dat wel echt belangrijk dat je die socials, dat je toch een following daar...


Pien: [31:42] Of socials, of het moet gewoon radio pakken meteen. Maar er moet wel eerst publiek zijn en dan krijg je live. En er zijn genoeg alternatieve bands die nooit radio hebben of TikTok en die, weet je wel, tientallen shows per jaar spelen.


Melanie Esther: [31:58] Ja, Hiqpy toch? Die had nog nooit een release gedaan toch? En die stonden al op Eurosonic.


Vincent: [32:04] Hiqpy, ja. Die hebben gisteren hun tweede single uitgebracht en die hebben echt een bizarre carrière. Nu al.


Melanie Esther: [32:09] Ja, dus dat is een heel andere manier van opbouwen. Maar ik wil dat ook weer niet helemaal absoluut maken, want op iedere regel is een uitzondering. Dus die zal er altijd ook wel weer zijn. Maar ik zie dit wel vaker gebeuren.


Melanie Esther: [32:20] Wel interessant.


Vincent: [32:21] En even hieraan misschien een beetje verbonden. Je hoort best wel vaak het gegeven: de hoeveelheid speelplekken neemt af. Heb jij dat idee ook? Of heb jij het idee dat het eigenlijk wel meevalt?


Pien: [32:34] Het neemt af voor wat alternatievere muziek, heb ik het idee. Als ik kijk naar een act als Flaire bijvoorbeeld, die heel erg aan de dansbare, meer pop kant zitten. Die spelen ontzettend veel. En een Milolaathetlukken speelt ook heel erg veel. Dus je kan het ook niet helemaal generaliseren. Het is best wel genre gebonden. Maar ook een Parker Fans bijvoorbeeld spelen ook super veel. Dat is toch ook wel weer een beetje meer aan de alternatieve kant. Dat is wel weer wat dansbaarder, dus daardoor misschien wel weer wat toegankelijker. Maar je merkt wel heel erg dat een genuanceerde... nou ja, dat is misschien niet het goede woord, maar meer ingetogen, rustigere dingen, aan de alternatieve kant dat die het nu wel best moeilijk hebben.


Vincent: [33:24] Denk je dat dat gewoon komt door een soort van de smaak van het moment? Of is er iets anders aan de hand in dat opzicht? Is dat een soort van trend die zich al langere tijd doorzet?


Pien: [33:34] Ja, ik denk dat het een combinatie is van dus dat jongeren nu heel erg elektronische dansbare, veel meer pop dingen luisteren. Dat dat een deel is. Maar ook een deel is dat er best wel wat kleinere alternatievere festivals weggevallen zijn. Wat ook natuurlijk de plekken zijn waarop juist die acts zich konden profileren en zich konden laten zien. Maar ja, waarom vallen die festivals weg?


Melanie Esther: [34:02] Ja, dat werkt wel met elkaar samen.


Pien: [34:04] Dus het is ook een beetje kip of het ei natuurlijk. Als al die festivals elk jaar knallend zouden uitverkopen, dan zouden ze ook niet wegvallen. Dus het is een beetje - het is toch ook een verandering van klimaat of smaak van het publiek. En ja, uiteindelijk bepaalt het publiek het meeste van alles van wat er gebeurt in de muziekwereld, denk ik.


Vincent: [34:26] Een beetje richting afsluiting alweer. Zijn er nog algemene dingen die jij artiesten over de inhoud van hun shows of hoe ze liveshows aanpakken, die je ze zou willen meegeven? Gewoon even in het algemeen: houd hier rekening mee. Denk hier aan. Dit is iets wat ik vaak zie gebeuren waarvan ik denk van: oh, dit wil ik graag tegen talent in het algemeen in Nederland zeggen.


Pien: [34:52] Ja, ik zit wel altijd heel erg op het peptalk deel denk ik. Ik denk wel van, kijk, ik merk gewoon dat artiesten onwijs streng voor zichzelf zijn en ook heel onzeker kunnen zijn. En ook zichzelf heel erg naar beneden kunnen halen. En ik vind dat vaak heel veel te streng. Dus ik probeer altijd heel erg tegen mensen te zeggen van weet je wel, vergeef jezelf ofzo. Van wat je aan het doen bent is al super goed en je gaat waarschijnlijk over een half jaar ben je beter. En over een jaar ben je weer beter. En ik denk gewoon dat dat jezelf naar beneden halen en zo streng voor jezelf zijn, dat dat niet per se heel goed voor je creativiteit is. 


Kijk, het is ook iets wat je natuurlijk gaat hebben als je ambitieus bent en je hebt een hoge lat. Dat gaat je ook drijven naar greatness of zo. Dus het is ook heel goed dat je dat hebt, maar het kan ook net te streng zijn waardoor je echt, ja gewoon onzeker op het podium gaat staan of jezelf zo zenuwachtig maakt dat het je show gaat beïnvloeden. Dus ik probeer altijd wel heel erg een soort van positief juist invloed te geven. En een van de dingen die daar denk ik dan op aansluit is, wat ik soms merk is dat mensen zich dus ook op het podium verontschuldigen. Van, "oh ik ben ziek geweest en dat hoor je." En dan denk ik altijd van: oh ja, dat... ik weet niet of je dat eigenlijk moet zeggen omdat het publiek merkt dat vaak helemaal niet. Dus dat gaat heel erg in je eigen hoofd zit dat. En door het te zeggen gaat het publiek er bewust van worden.


Melanie Esther: [36:22] Ja, het beïnvloed de ervaring.


Pien: [36:23] Beïnvloed je het publiek. Terwijl dat publiek had dat waarschijnlijk helemaal niet door. Dus dat. Ja, dat zijn wel dingen die ik wel eens bespreek van, "hey, maak je niet zo klein naar het publiek toe." Want alleen al door daar te staan ben je eigenlijk zoveel, heb je zoveel meer lef. En ben je eigenlijk al zo veel toffer dan als dat publiek.


Vincent: [36:43] Ja, ja, precies. Ja.


Pien: [36:44] Ja toch? Dat is toch heel knap.


Melanie Esther: [36:45] Je staat al daar.


Pien: [36:46] Ja, je staat al daar, weet je wel? Dat is supervet en knap!


Melanie Esther: [36:49] We hebben ook een aflevering hierover gemaakt. Aflevering zes van het derde seizoen. 'Geloof in jezelf.' Dat ging ook echt daarover inderdaad. Van, ja, wees lief voor jezelf. En spanning mag er zijn, maar hoe ga je daar mee om? Inderdaad. Ja zeker.


Vincent: [37:03] En nu zijn we ook weer mooi terug bij dat begin dat jij zei van, "hoe komt een artiest op, met welke energie kom je op?" Eigenlijk. Dan tot slot onze laatste vraag. Die stellen wij elke aflevering. Die komt een beetje tot de kern van waar dit allemaal over gaat. Dat is de alien-vraag en die gaat als volgt. Stel je voor er landt een alien op aarde en die weet helemaal niets van ons als mensheid, van onze cultuur, van wie wij zijn. En jij krijgt de kans om die alien kennis met ons te laten maken als mensen. En dat doe je door de alien mee te nemen naar een concert. En die alien vraagt jou - hen spreekt Nederlands - wat is dan eigenlijk een concert? Hoe leg je dat dan uit aan die alien? Die weet niks. Wat is een concert?


Pien: [37:44] Wauw. Ja. Daar moet ik even over nadenken. Moet ik er één kiezen? Wat is een concert? Ja. Ik denk dan toch misschien - ik denk dan toch wel ook aan Sophie Straat, omdat ik haar net onlangs Protestfest heb zien spelen. Maar ik denk wel dat dat een heel vette goede introductie zou kunnen zijn, omdat het een hele bevlogen en inhoudelijk, maar ook heel fun en heel levendig en echt ook heel veel interactie met het publiek. Dus ik denk dat dat wel een soort van... Volgens mij als je daarin terecht komt dan denk je wel: concerten zijn vet.


Vincent: [38:24] Vet. En als die alien dan doorvraagt, en vraagt van ja, waarom vinden jullie dan zo vet, die concerten?


Pien: [38:30] Maar dat gaat die alien dan gewoon snappen toch? Als ie daar is.


Vincent: [38:32] Dat voelt ie gewoon? 


Pien: [38:33] Ja, die gaat dat wel begrijpen daar, dat hoef je dan niet meer uit te leggen denk ik.


Vincent: [38:37] Pien Feith dank je wel!


Melanie Esther: [38:39] Heel erg bedankt.


Pien: [38:39] Dank jullie wel. Ja, leuk om met jullie te praten.


Outro: [38:47] 


Leuk dat je luisterde naar The Live Coaches. 


Volg ons op Instagram via @thelivecoaches om op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen, foto’s en video’s van alle voorbeelden die voorbij zijn gekomen en meer. Alle informatie over onze coachings vind je op onze website:
www.thelivecoaches.nl


Heel erg bedankt voor het luisteren en tot slot, heb je wat geleerd? Ben je geïnspireerd? Vond je dit een toffe podcast? Deel deze aflevering dan met je vrienden, dan maken we samen van elk optreden een ervaring.